Z Polski - Studencka Polityka

Minister nauki: w Polsce jest za dużo uczelni

2015-05-25 08:09:30

W Polsce jest za dużo uczelni w stosunku do liczby chętnych, która spada. Namawiamy, aby uczelnie tworzyły związki i łączyły się, bo to pomaga w zabieganiu o pieniądze UE – powiedziała minister nauki Lena Kolarska-Bobińska, która w Łodzi spotkała się z rektorami polskich uczelni.

W piątek minister wzięła udział w obchodach 70-lecia Politechniki Łódzkiej, którym towarzyszy także posiedzenie Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP). W obecności ok. 100 rektorów z całego kraju zaprezentowano w Łodzi Program Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2020 roku.

- Jedną z omawianych spraw są finanse – szczególnie ważne dla polskiej nauki. Wspomniałam rektorom o wysiłkach podejmowanych przeze mnie na szczeblu europejskim. Udało mi się przekonać dziesięć krajów do poparcia polskiej inicjatywy zmiany sposobu wynagradzania z programu Horyzont 2020. W przyszłym tygodniu będę wysyłała list do komisarza w tej sprawie, bardzo się cieszę, że aż dziesięć krajów zgodziło się wystąpić z nami o zmianę wynagrodzeń naukowych z Horyzontu 2020 - powiedziała minister.

Kolarska-Bobińska podkreśliła znaczenie ogłoszonego dwa dni temu programu "Uczelnie Przyszłości". - W poprzednim rozdaniu środki UE inwestowano przede wszystkim w budynki, laboratoria i rzeczywiście mamy fantastyczną infrastrukturę, dużo mniej pieniędzy europejskich poświęcamy na rozwój kapitału ludzkiego. Dobre programy i dobra jakość nauczania, umiędzynarodowienie, ściąganie zagranicznych wykładowców, międzynarodowe studia doktoranckie – to jest program "Uczelni Przyszłości" poświęcony szkołom wyższym; już nie tylko na samą innowacyjność, komercjalizację i badania techniczne - zaznaczyła.

W środkach europejskich – według minister – mają znaleźć się pieniądze na konsolidację uczelni publicznych i niepublicznych. - Namawiamy, aby uczelnie tworzyły związki, a nawet łączyły się w większe całości, bo to też jest bardzo skuteczne, jeśli zabiega się o europejskie pieniądze i chce uczestniczyć w dużych grantach i projektach. Można wspólnie prowadzić kierunki studiów, budować wspólne akademiki, zakładać przedszkola. Konsolidacja daje możliwość skutecznego wykorzystania laboratoriów. Pierwszy tego typu formalny związek trzech uczelni powstał w Krakowie. Mamy też liczne przykłady współpracy i porozumień uczelni - zaznaczyła szefowa resortu nauki.

Program Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2020 roku przygotowany został przez KRASP oraz Fundację Rektorów Polskich – Instytut Społeczeństwa Wiedzy. Jego cel to określenie nowych ram, mających na celu zdynamizowanie roli szkolnictwa wyższego i nauki w rozwoju i modernizacji kraju.

Według przewodniczącego Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego i prezesa Fundacji Rektorów Polskich Jerzego Woźnickiego, opracowanie programu poprzedziła diagnoza obecnego stanu szkolnictwa wyższego, którego stan uznano za „średni” - zakwalifikowano je na 30 pozycji w świecie, stan nauki na miejscu 20.

- Chcemy, aby szkolnictwo było dwudzieste, trzeba więc coś robić. Co? Odpowiedź dotyczy dwóch sfer: finansowania i regulowania, czyli ustawy i rozporządzeń. W sferze finansowania postulujemy cztery razy 1 proc., czyli po 1 proc. PKB z budżetu na naukę, 1 proc. PKB na szkolnictwo wyższe i dwa razy po 1 proc. spoza budżetu. Prosta reguła i zapowiedziana już w 2008 r. przez premiera Tuska - powiedział Woźnicki.

Zdaniem Woźnickiego nadszedł czas na odejście od jednolitości w dziedzinie finansowania studiów. - Jeden fundusz dzielony algorytmem – to trochę przestarzałe. Trzeba wzbogacić ten system o dodatkowe fundusze o charakterze proefektywnościowym, projakościowym i dzielić je odwołując się do konkursów czy nowej instytucji, która finansowałaby działalność uczelni bardziej projektowo - dodał.

Rektorzy zauważają także zjawisko "przeregulowania" szkolnictwa wyższego. Według Woźnickiego w Polsce musi nastąpić proces "uwalniania uczelni z nadmiernych regulacji, obdarzania ich większych zaufaniem, wyposażania w cnotę elastyczności". Zmiany powinny iść w kierunku uzyskiwania przez szkoły wyższe większej autonomiczności i wolności działania.

Celem KRASP jest opracowanie projektu nowej ustawy o szkolnictwie wyższym – jak zaznaczył Woźnicki – istotnie deregulującej obecny system. Opracowany przez rektorów program zawiera szczegółowe wytyczne, jak ten cel osiągnąć.

PAP - Nauka w Polsce

Fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: mnisw, studia, uczelnie, konsolidacja, studenci
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
10. Warszawski bal doktorantów Warszawa

Dowiedz się więcej o jubileuszowej edycji wyjątkowego wydarzenia.

Skutki zerwania współpracy z Rosją w dziedzinie nauki i techniki

Sprawdź, co decyzja MEiN oznacza w praktyce.

Namioty Wyklętych - studencka akcja upamiętniająca Żołnierzy Wyklętych

Dowiedz się więcej o wydarzeniu, które odbędzie się już 6 marca.

Polecamy
Skutki zerwania współpracy z Rosją w dziedzinie nauki i techniki

Sprawdź, co decyzja MEiN oznacza w praktyce.

Namioty Wyklętych - studencka akcja upamiętniająca Żołnierzy Wyklętych

Dowiedz się więcej o wydarzeniu, które odbędzie się już 6 marca.

Polecamy
Ostatnio dodane
10. Warszawski bal doktorantów Warszawa

Dowiedz się więcej o jubileuszowej edycji wyjątkowego wydarzenia.

Skutki zerwania współpracy z Rosją w dziedzinie nauki i techniki

Sprawdź, co decyzja MEiN oznacza w praktyce.

Ostatnio komentowane
Mniej pieniędzy na stypendia naukowe od 2011 r.
Mniej pieniędzy na stypendia naukowe od 2011 r.

Niepomyślne wieści dla wszystkich prymusów - od przyszłego roku akademickiego stypendia za dobre wyniki w nauce utracą tysiące studentów.

Popularne