Okiem Studenta - Z życia Uczelni

Młodzi Polacy to lenie?

2011-09-28 09:20:29

Niemal 11 % Polaków w grupie wiekowej 15-24 lata nie tylko nie uczy się, ale także nie chodzi do pracy i nie uczestniczy w żadnych szkoleniach czy kursach. Co więc oni robią? Przysłowiowe "nic", co wystarczy, aby określic ich mianem NEETs (ang. Not in Education, Employment or Training).

Za punkt wyjściowy w definiowaniu NEETs (w polskiej literaturze: bierni społecznie), przyjmuje się brak jakiejkolwiek aktywności zawodowo-edukacyjnej. Ramy wiekowe pojęcia zmieniają się jednak wraz z krajem, w którym termin ten jest stosowany. I tak w krajach Unii Europejskiej kategoria NEETs dotyczy z reguły osób w wieku 15-24 lata.

Bez względu jednak na wiek i miejsce zamieszkania osoby te łączy jedno: są młode, ale nie uczą się, nie szkolą, nie pracują, a nawet nie angażują się w życie społeczne. Jednak należy pod uwagę wziąć fakt, że w grupie tej oprócz typowych "darmozjadów" znajdują się także osoby, które np. nie pracują, bo pomimo starań nie udaje im się znaleźć zatrudnienia lub są wycofane z aktywności społecznej przez niepełnosprawność czy chorobę.

W Polsce termin ten nie jest jeszcze powszechnie znany, ponieważ skala zjawiska jest o wiele mniejsza niż w porównaniu do, na przykład, Wielkiej Brytanii. Powód? Polacy w szkolnych ławach spędzają 2 lata więcej niż Brytyjczycy. Dodatkowo problem ten przybiera zazwyczaj formę bezrobocia bądź bierności zawodowej, a nie dobrowolnej ucieczki od kontynuowania edukacji i równoczesnego wycofania się z rynku pracy.

                             


Problem bierności społecznej w Unii Europejskiej w 2009 roku dotyczył 12,4 % Europejczyków w wieku od 15 do 24 lat. To wartość średnia, bo odsetek NEETs wahał się w zależności od kraju, osiągając maksimum w Bułgarii (19,5%), a niemal pięciokrotnie niższe minimum w Holandii (4,1%).

Co ciekawe, wśród młodych biernych społecznie dominują kobiety. Dotyczy to zwłaszcza grupy wiekowej 20-24 lata. Jedynie w przedziale 15-19 lat więcej jest mężczyzn niż kobiet. Eurostat wyliczył również, że bezrobotni stanowią niewiele ponad połowę NEETs. Reszta to osoby, które z różnych przyczyn wycofały się z aktywności społeczno-ekonomicznej. Z kolei pod względem poziomu wykształcenia w całej UE blisko 50% biernych społecznie legitymuje się wykształceniem niższym niż średnie. Ten typ wykształcenia dominuje zresztą wśród NEETs z ośmiu krajów Wspólnoty. W pozostałych 19 proporcje między edukacją na poziomie średnim a podstawowym są względnie równomierne. Nie jest tak jednak zawsze – wystarczy wziąć pod lupę dane dla Polski. W naszym kraju najwięcej NEETs posiada dyplom szkoły średniej (ok. 70% ogółu). Dla porównania – na Cyprze aż 31% NEETs to absolwenci szkół wyższych.

Ze zróżnicowanych badań wynika, że ryzyko trafienia do grupy NEETs jest większe wśród tzw. młodzieży „po przejściach”, dorastającej w trudnych, a niekiedy wręcz patologicznych warunkach. Prawdopodobieństwo bierności społecznej zwiększa przede wszystkim: pochodzenie z rozbitych rodzin, bezrobocie rodziców, niska frekwencja w szkole, niewielkie zaangażowanie w proces nauczania, nadużywanie alkoholu i/lub narkotyków, incydenty przemocy i łamania prawa, opóźnienia w rozwoju i związane z tym problemy z nauką, wreszcie pobyt w zakładzie poprawczym lub więzieniu.

Szkody, jakie młode osoby wyrządzają same sobie są dramatyczne. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy do grupy NEETs nie trafili z powodu upośledzenia czy poważnych schorzeń, ale dobrowolnie, niejako na własną prośbę. Oprócz pogłębiającej się bierności i izolacji społecznej muszą stawić czoła pogarszającym się relacjom rodzinnym, ryzyku uzależnień czy patologicznych zachowań. Jeśli nie uda się z nimi wygrać, młody człowiek staje przed widmem marginalizacji społecznej.

AP/rynekpracy.pl
Wykres: Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie Eurofoundu

Słowa kluczowe: neets młodzież bierna społecznie problem społeczny Not in Education, Employment or Training
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • PO CO ROBIĆ ZA 8ZŁ BRUTTO [0]
    sad
    2011-09-28 16:46:38
    LEPIEJ POSPAĆ PRZEZ TELEWIZOREM
  • a [0]
    On
    2011-09-28 13:02:04
    Wg. mnie bzdury mówisz:)
  • Według mnie... [0]
    Ktoś
    2011-09-28 12:26:49
    Przyczyną bierności-zwłaszcza w wakacje-jest nie lenistwo, lecz brak możliwości podjęcia pracy krótkoterminowej.
Zobacz także
Jak wygląda obrona pracy inÅźynierskiej?
Jak wygląda obrona pracy inżynierskiej?

Zobacz, co dzieje się na obronie tytułu inżyniera.

Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania
Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania

Które z tych rozwiązań jest najlepsze?

nauka językÃłw z fiszek
Problemy z karierą naukową we współczesnej Polsce. Nawet Kopernik nie dałby rady

Poznaj 5 powodów, dla których nie jest łatwo o karierę naukową w naszym kraju.

Polecamy
Legitymacja studencka po obronie - co z nią zrobić?

Wszystko co musisz wiedzieć o funkcjonowaniu legitymacji studenckiej po zakończeniu studiów!

stylizacja paznokci
Hobby twoją pracą - jak zarabiać na zainteresowaniach?

Niewiele osób ma odwagę poświęcić się w pełni swojej pasji, tymczasem może ona okazać się atrakcyjnym źródłem dochodu.

Ostatnio dodane
Jak wygląda obrona pracy inÅźynierskiej?
Jak wygląda obrona pracy inżynierskiej?

Zobacz, co dzieje się na obronie tytułu inżyniera.

Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania
Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania

Które z tych rozwiązań jest najlepsze?

Popularne