Wybierz miasto
Studia Logowanie / Rejestracja
Znajdujesz się w ogólnopolskim wydaniu.

Pięć zdrowych dań na studencką kieszeń

2017-10-02

Jedzenie na studiach przeważnie różni się od tego spożywanego w domu. Brak czasu, pieniędzy, a czasem także umiejętności sprawia, że świeżo upieczeni studenci zadowalają się daniami z paczki czy odgrzewanymi w mikrofali głęboko zamrożonymi posiłkami, takimi jak pizze czy zapiekanki. To zdecydowanie tanie rozwiązanie, ale niestety niezdrowe - a dorastającemu organizmowi lepiej jest dostarczyć prawdziwych składników odżywczych. Całe szczęście jest to w pełni wykonalne, i to bez szkody dla kieszeni. Jak to zrobić? Czytaj dalej!

jedzenie

Rozwiązaniem jest rozsądne planowanie tygodniowego jadłospisu i przygotowywanie jedzenia na dwa, trzy dni do przodu. Ważne jest także kupowanie suchych produktów z długą datą ważności i nabywanie tych, które szybko się psują (warzywa, owoce, mięso) tylko wtedy, kiedy dokładnie wiemy, kiedy i jak je zużyjemy. To rozwiązanie nie tylko ekonomiczne, ale i przyjazne środowisku. Dobrym pomysłem jest także mrożenie resztek jedzenia w wypadku, kiedy przygotujemy za dużo, takich jak zupy czy gulasze, i spożywanie ich w przeciągu dwóch tygodni. Kolejna rzecz, o której warto pamiętać, to korzystanie z produktów sezonowych, które w danym okresie sprzedawane są w bardzo korzystnej cenie - w jesieni są to jabłka, dynie, buraki czy marchew. Nie ma sensu szarpać się na bób czy fasolkę szparagową; te dostępne są za grosze w czerwcu i lipcu, ale już w październiku czy listopadzie sprzedawcy żądają za nie zawrotnych kwot. Jeśli ma się na uwadze kilka powyższych wskazówek, można z czystym sumieniem wybrać się do sklepu i rozpocząć gotowanie. Poznaj pomysły na proste i zdrowe dania, które przygotujesz z przyjemnością!

1) Makaron z groszkiem i szynką

Ta z pozoru banalna potrawa ma swoje początki w kuchni włoskiej. Groszek - najlepiej mrożony, dostępny jest w każdym większym supermarkecie - podsmaża się na odrobinie oleju z czosnkiem i pokrojonymi plasterkami szynki. Następnie można dodać ulubione przyprawy, odrobinę wody dla podduszenia groszku, a potem ugotowany makaron i już, gotowe. Proste, prawda? Kilka dodatkowych porad: przy gotowaniu makaronu warto zadbać o odpowiednie zasolenie wody (według niektórych szefów kuchni powinno być takie, jak w Morzu Martwym!), a także skrócić o pół minuty czas gotowania podany na opakowaniu - makaron wrzucisz przecież także na patelnię, gdzie będzie miał czas "dojść" do odpowiedniego stanu. Tak przygotowaną potrawę możesz także obsypać siekaną pietruszką (warto mieć doniczkę z tą rośliną na parapecie, jest nie tylko wyjątkowo zdrowa, ale i wygląda uroczo) oraz nasionami słonecznika - tym sposobem dostarczysz sobie błonnika i zdrowych kwasów tłuszczowych.

2) Fasolka po bretońsku

Warzywa strączkowe to twoi przyjaciele - nie tylko są wyjątkowo tanie, ale smakują dobrze i na długo zapewniają uczucie sytości. Jeśli nie musisz, nie kupuj tych puszkowanych, a zdecyduj się na suche i przygotuj je zgodnie z instrukcjami na opakowaniu. Do naczynia, w którym moczysz fasolkę czy ciecierzycę, warto jest dodać łyżeczkę sody oczyszczonej - zmniejsza to czas pęcznienia i ułatwia gotowanie. Pamiętaj także, by sól dodawać pod sam koniec gotowania tego typu warzyw - w przeciwnym wypadku bardzo szybko stwardnieją. Sama fasolka po bretońsku to bardzo wdzięczne danie, w przygotowaniu którego masz dużą dowolność. Ważne, by na samym początku podsmażyć cebulę z przyprawami - liściem laurowym, kminkiem, zielem angielskim, a dopiero potem dodać np. kiełbasę. Rzadki przecier pomidorowy lub passatę dorzuca się na samym końcu i pozwala na odparowanie płynów na wolnym ogniu. Smaki mieszają się ze sobą, kiedy ty oglądasz serial lub ćwiczysz jogę, potem tylko wyławiasz przyprawy i gotowe. Choć, jak to fasolka, najlepsza będzie po dwóch dniach.

3) Leniwe gołąbki

Danie przygotowane z miłością w niemal każdym domu, jednak odrobinę zbyt skomplikowane dla początkujących kucharzy? Może i tak, ale istnieje sposób na gołąbki, który pokochają studenci tęskniący za babcinymi przepisami. Do przygotowania leniwych gołąbków potrzebne jest głębokie naczynie do zapiekania, patelnia, garnek, nóż i deska do krojenia. Najpierw należy podsmażyć mięso lub grzyby z ulubionymi przyprawami, ugotować ryż lub kaszę, a kapustę pokroić w średniej wielkości kostkę, i już można naprzemiennie układać warstwy produktów, polewając je odrobiną przecieru pomidorowego z dodatkiem soli i pieprzu. Danie należy piec pod przykryciem do czasu, aż kapusta będzie miękka, a następnie zdjąć pokrywkę i pozwolić na odparowanie płynów. Obiad na kilka dni gotowy, wspaniale smakuje także na zimno.

4) Nocna owsianka

Jeśli już dawno znudziły ci się kanapki, a rano lubisz pospać, na pewno pokochasz ten pomysł na śniadanie. Overnight oats, od dawna szalejące w blogosferze, to nic innego jak płatki owsiane górskie zalane zimną wodą lub mlekiem, a nawet sokiem, i pozostawione na noc w lodówce. Rano dodajesz do nich ulubione dodatki, takie jak owoce, nasiona, orzechy i odrobina miodu czy innego słodziwa - i już, jedz na zdrowie. Jeśli przygotojesz je w słoiku czy pudełku śniadaniowym, zabranie owsianki na drogę nie jest już problemem, a kombinacje smakowe możesz zmieniać w zależności od ochoty i aktualnie posiadanych składników. Cena paczki płatków owsianych to około dwa złote, a starczy ci na kilkanaście dni.

5) Kuskus z warzywami

Najszybsza i najprostsza propozycja na popołudniowy głód. Na rozgrzaną patelnię wrzucasz cebulę, marchewkę, paprykę, lub inne dowolne warzywa (świetnie sprawdzają się mrożone brokuły i kalafior), doprawiasz według uznania i smażysz cały czas mieszając do czasu, aż wszystkie składniki zmiękną, a kuchnia wypełni się zapachami. W międzyczasie zalewasz kuskus wrzątkiem i przykrywasz go na pięć minut, rozdrabniasz widelcem i solisz, nakładasz porcję warzyw, po czym ścierasz na talerzu ser, dodajesz szczypiorek lub pietruszkę, i już możesz cieszyć się szybkiem, pełnym witamin i błonnika daniem. Smacznego!

fot. pixabay.com/ASSY

Dodaj do:
  • Wykop
  • Flaker
  • Elefanta
  • Gwar
  • Delicious
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Google
  • Yahoo
Komentarzedodaj komentarz

Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Brak komentarzy.

 
BLOK PROMOWANY
Masz cerę zanieczyszczoną i skłonną do przetłuszczania?Weź udział w konkursie i wypróbuj serię oczyszczanie liście manuka.
Niezbędnik studenta
FB dlaMaturzysty.pl reklama