Prawdziwych dziennikarzy już nie ma?
2016-11-21 13:15:34Czy warto uczyć się dziennikarstwa? Przechodzi ono w Polsce dynamiczną transformację. W branży pracuje coraz więcej osób bez wykształcenia dziennikarskiego. Rozwija się także amatorskie dziennikarstwo internetowe. Rodzi się spór, czy takie osoby mogą tytułować się prawdziwymi dziennikarzami.
Co więcej, niektórzy z czołowych polskich dziennikarzy twierdzą, że żaden dziennikarz nie ma obowiązku posiadania wykształcenia zawodowego. Można się z tym zgodzić lub nie, ale faktem jest, że nauka dziennikarstwa daje wiele możliwości.
Przede wszystkim, warto uczyć się dziennikarstwa, aby wiedzieć na czym ono tak naprawdę polega. Panuje przekonanie, że jest to monotonne pisanie tekstów w redakcjach lub brylowanie na szklanym ekranie, wywiady z gwiazdami i życie celebryty. Tak naprawdę gwiazdami zajmuje się garstka wybrańców. Jednak inni dziennikarze nie mogą narzekać na brak możliwości. Mając stosowne wykształcenie dziennikarskie, z łatwością znajdziemy zatrudnienie w agencjach artystycznych, reklamowych i prasowych, promocyjnych i public relations. Zainteresują się nami także firmy producenckie. Będziemy mogli robić karierę w instytucjach utrzymujących kontakt z mediami. Tym samym upada mit, że dla dziennikarzy nie ma w Polsce pracy. Dla fachowców z wykształceniem dziennikarskim możliwości zawodowych nie brakuje.
Wybierając placówkę edukacyjną, która przygotuje nas do zawodu, przede wszystkim zwracajmy uwagę na program nauczania. Powinniśmy nauczyć się profesjonalnego tworzenia komunikatów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Program nauczania powinien nie skupiać się wyłącznie na przygotowaniu do pracy w mediach, ale powien także rozwijać komunikację społeczną. Dodatkowym atutem jest nauka fotografii oraz zgłębianie tajników mediów elektronicznych.
W programie nauczania musi znaleźć się etyka mediów. Jest ona istotnym aspektem współczesnego dziennikarstwa. Trwają burzliwe dyskusje, gdzie są granice etycznego i uczciwego dziennikarstwa, a gdzie zaczyna się już pogoń za sensacją. Być może gdyby dziennikarze na drodze swojej edukacji zetknęli się z etykę mediów, sytuacja wyglądałaby inaczej. Coraz częściej dziennikarzom wytyka się także brak wiedzy teoretycznej, głównie w zakresie historii mediów. Kuleje ich też wiedza z dziedziny prawa prasowego. Edukacja rozwiązałaby ten problem i podniósłby się ogólny poziom rodzimego dziennikarstwa.
Edukacja dziennikarska mogłaby uratować sztukę polskiego reportażu. Współczesne reportaże są coraz bliższe formie vlogowej. Pojawiają się nawet głosy, że vlogi mogą wkrótce wyeliminować klasyczny reportaż. Sztuki dobrego reportażu trzeba się uczyć, umiejętnie analizując prawidłowe wzorce i mając dobrych mentorów, którzy przekażą nam wiedzę praktyczną i teoretyczną.
Wiele osób zapytanych, dlaczego nie zdecydowały się na naukę dziennikarstwa, obwinia brak czasu. To żadna wymówka. Można przecież wybrać bardziej skondensowany tryb nauczania w szkole policealnej, np. w GoWork.pl. Program nauczania w takiej placówce nie odbiega jakością i różnorodnością od tego na klasycznej uczelni. Co ważne, zawiera więcej zajęć praktycznych.
Zapewne wiele osób odpowie, że po co edukacja skoro można od razu próbować swoich sił w zawodzie. Owszem, dzisiaj każdy może może być dziennikarzem. Ale nie każdy będzie dobrym dziennikarzem.
ip