Kto jest kim? Czyli tytuły i nazwy pracowników uczelni
2022-11-14 11:34:57Nomenklatura akademicka może stanowić nie lada problem w zrozumieniu. Prócz słowniczka studenckiego, przygotowaliśmy zestawienie tytułów i nazw, które nadawane są poszczególnym pracownikom na uczelni.
Zobacz też: Skreślenie z listy studentów - co robić dalej?
Słowniczek tytułów i nazw pracowników uniwersyteckich
Adiunkt - pracownik pomocniczy. Inaczej nazywa się go doktorem.
Doktor - stopień naukowy osoby, która uczęszcza lub ukończyła szkołę doktorską. Ma wiedzę większą niż magister, ale mniejszą niż profesor.
Dziekan - zarządza wydziałem. Sprawuje opiekę nad studentami i wykładowcami. To on ma prawo lub obowiązek skreślenia studenta z listy, decyduje o przeniesieniu, a także ustanawia godziny dziekańskie.
Jego Magnificencja - (skrót: JM), to specjalny tytuł nadawany jedynie osobom najwyższym rangą. W związku z tym, jeśli usłyszymy taką nazwę na uczelni, musimy wiedzieć, że chodzi o rektora. W taki sposób adresuje się również wiadomości do prorektorów.
Magister - tytuł naukowy nadawany po ukończeniu studiów magisterskich. Na uczelni takie osoby mogą pojawić się w roli prowadzącego. Zajęcia z nim nie różnią się od tych z doktorami czy profesorami.
Opiekun roku - wykładowca, odpowiedzialny za studentów danego roku. To on odpowiada na wszelkie pytania, rozwiewa wątpliwości.
Pani z dziekanatu - pracownica dziekanatu, która ma możliwość przedłużenia ważności legitymacji, wysłania zaświadczenia o statusie studenta. Udzieli wszelkich informacji odnośnie do odpowiedniej dokumentacji, która jest niezbędna do załatwienia danej sprawy.
Prodziekan - zastępca dziekana. Takie osoby są zazwyczaj przypisane do konkretnych obowiązków, w związku z tym często możemy spotkać się z dopiskiem np.: prodziekan ds. studenckich.
Profesor - najwyższy stopień naukowy na uczelni. Prowadzi zajęcia, seminaria dyplomowe, a także ma możliwość kształcenia doktorantów.
Promotor - osoba wspierająca cię w pisaniu pracy dyplomowej. Nie może mieć tytułu niższego niż doktor.
Rektor - jest głową całej uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz. Zarządza instytucją, ma za zadanie opracować strategię funkcjonowania Uniwersytetu.
KD
fot. pexels.com/pl-pl/@tima-miroshnichenko/
Źródło: abcstudenta.wordpress.com