Sztuczna inteligencja rozpozna, kiedy jesteś szczęśliwy
Annobot - rozmowa z maszyną o ludzkich emocjach
2021-06-15 13:09:45Emocje są naturalną cechą człowieka. Do niedawna wydawało się, że maszyny nie mogą ich rozpoznawać. Jedynie w filmach science fiction i opowieściach futurystycznych roboty potrafiły odczytywać strach lub szczęście. Badacze z Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym opracowali narzędzie, które wykorzystując sztuczną inteligencję, usprawnia tworzenie systemów do rozpoznawania emocji.
Zobacz też: Skąd biorą się łzy?
Czy maszyny mogą rozpoznawać emocje?
Według teorii Paula Ekmana wyróżniamy sześć podstawowych emocji. Są to: szczęście, smutek, strach, złość, zaskoczenie i obrzydzenie. Istnieje oczywiście wiele teorii psychologicznych, które są bardziej skomplikowane, jednak dla wielu osób wciąż wydaje się niemożliwe, aby maszyny mogły rozpoznać nawet kilka podstawowych emocji, a jednak.
Platforma Annobot znacznie przyspiesza proces etykietowania, czyli przypisywania odpowiednich emocji do fragmentów tekstu. Narzędzie to, wykorzystuje wiele funkcjonalności, m.in. etykietowanie poprzez rozmowę z chatbotem, uczenie na bieżąco oraz integrację z komunikatorem Facebook Messenger.
Innowacje nie tylko dla nauki — czym jest Annobot?
Nazwa platformy Annobot powstała od połączenia słów annotation i bot. Jest to innowacyjne narzędzie do etykietowania i tworzenia zbiorów danych poprzez rozmowę z chatbotem. System składa się z sześciu komponentów. Główną część stanowi Annobot Core, czyli aplikacja serwerowa, która integruje wszystkie inne moduły. Można stwierdzić, że jest ona takim sercem platformy. Są także dwa moduły służące do przypisywania etykiet do tekstów. Jeden zintegrowany z aplikacją Facebook Messenger, a drugi to komunikator Annobot chat napisany przez ekspertów z OPI PIB. Oprócz nich narzędzie składa się z panelu administracyjnego, modułu uczenia maszynowego oraz bazy danych.
Narzędzie, które wspiera człowieka w odczytywaniu ludzkich emocji
– W Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych zajmujemy się głównie przetwarzaniem języka naturalnego, skupiając się na danych tekstowych. Stąd zagadnienie rozpoznawania emocji właśnie na podstawie tekstu. Zwykle proces wdrożenia tego typu rozwiązania jest bardzo czasochłonny. Wymaga dużej ilości danych tekstowych z właściwie przypisanymi emocjami. Dopiero w momencie, gdy mamy przygotowany zbiór z opracowanymi danymi, możemy przystąpić do prac nad odpowiednim modelem. Proces przygotowania zbioru danych najczęściej trwa kilka miesięcy i wymaga zaangażowania w pracę dużej liczby osób. Platforma Annobot znacznie to przyspiesza – mówi Rafał Poświata, specjalista badawczo-techniczny w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym.
Platforma Annobot została zaprojektowana, aby sprawnie przygotowywać dane. Wykorzystuje ona uczenie na bieżąco, nie musimy więc czekać, aż zakończy się cały proces przypisywania emocji do tekstu. Annobot sam się uczy na podstawie wcześniej udostępnionych niepełnych danych. Warto dodać, że narzędzie to jest uniwersalne i może mieć także zastosowanie przy innych zadaniach. Można odpowiednio skonfigurować bota, tak iż będzie możliwe przypisywanie do tekstu innych właściwości, które mają być identyfikowane.
Zobacz też: Czy sztuczna inteligencja stanowi realne zagrożenie dla człowieka?
OPI PIB/KK
fot. Materiały Partnera