Zajęcia słuchaczy pierwszego semestru terapii zajęciowej w Pomorskiej Medycznej Szkole Policealnej w Gdańsku
2022-09-22 09:19:36Pierwsze zajęcia słuchaczy terapii zajęciowej z klasy łączonej z technikiem ortopedą – nowym kierunkiem od tego roku w Pomorskiej Medycznej Szkole Policealnej w Gdańsku. Odbyły się one 5 i 6 września. Grupa dopiero się kształtowała, więc przyszli terapeuci zajęciowi poznawali się przy pomocy integracyjnych gier i zabaw. Po ukończeniu szkoły policealnej uczniowie mogą pracować z dziećmi, dorosłymi lub seniorami, dlatego też podzielililiśmy aktywne działania uczestników zajęć zależnie od wieku podopiecznych.
Zabawy odbywały się przy pomocy chusty animacyjneji i wymagały współpracy całej grupy.Wiele zabaw zachęcało do szybkiego poruszania się, co uwielbiają dzieci, trzeba też było wykazywać się dużą koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową. Uczrestnicy mieli okazję przećwiczyć swoje umiejętności z zakresu analizy i syntezy słuchowej w zabawach z graniem na instrumentachi odtwarzaniem rytmu. Różne działania w kręgu i na krzesełkach wymagały wzajemnej pomocy i współdziałania.
Na zajęciach trzeba było również opowiedzieć o sobie, podzielić sie z grupą negatywnym zdarzeniem, które grupa próbowała przeformatować, to znaczy przekuć w pozytywne doświadczenie i przekazać w formie pozytywnego komunikatu osobie opowiadającej. W ten sposób słuchacze wzajemnie sie wspierali i uczyli pozytywnego myślenia.
Na zajęciach zrealizowano kilka klasycznych zabaw wykorzystywanych na spotkaniach integracyjnych w firmach i korporacjach jak: tratwa, węzeł gordyjski, możliwści, lista urodzin. Było wiele zabawy i śmiechu, pierwsze lody zostały przełamane.
Warunkiem dobrego funkcjonowania grupy jest zbudowanie współnoty, szacunek dla każdego słuchacza, umiejętność wzajemnego uznania inności każdej z osób oraz wzajemnego słuchania się. W każdej zabawie jest sporo sytuacji wychowawczych, można i trzeba obserwować siebie i koleżanki oraz kolegów, uczyć się kontroli swoich emocji i stylów zachowania innych.Sprzyja temu aktywność indywidualna, grupowa i zespołowa, która wystąpiła podczas tych zajęć.
Po wstępnym poznaniu się, w następnym tygodniu zajęć grupa przystąpiła do wspólnej pracy nad drzewkiem klasowym. Zadanie zostało określone w następujący sposób: na kartonie trzeba było razem ze wszystkimiuczestnikami zajęć uzgodnić kształt drzewka, na którym miały zawisnąć liście z imionami słuchaczy.
Każdy uczestnik grupy starał się zaprezentować siebie za pomocą odpowiedniego doboru koloru, kształtu, sposobu napisania imienia lub swojego pseudonimu. Wspólna praca plastyczno – techniczna świetnie się udała, każdy słuchacz wykazał się kreatywnością i przywiesił swój listek na gałęziach drzewa - symbolu grupy.
Drzewko grupy na tyle spodobało się przyszłym terapeutom zajęciowym, że spontanicznie postanowili ozdobić za pomocą wycinanek z kolorowego papieru przestrzeń wokół drzewka, a następnie uwiecznili się na zdjęciach wokół swojej pracy.
ip
fot. materiały prasowe