Debata o programach stażowych i menadżerskich
2012-10-11 11:38:47Podczas XVI już edycji Wirtualnych Targów Pracy Pracuj.pl, odbyła się po raz drugi w historii tego wydarzenia on-line debata ekspertów „Programy stażowe i menedżerskie – szansa na rozwój zawodowy czy nauka parzenia kawy”.
W dyskusji wzięli udział Agnieszka Maciejewska - Dyrektor Human Resources w Ernst & Young Polska, Tina Sobocińska - HR Business Partner dla Funkcji Globalnych w Schneider Electric, Robert Bębenek - Dyrektor ds. Rozwoju i Rekrutacji w Grupie Żywiec, Michał Szostkowski, Country HR Manager, Tieto Poland oraz Przemysław Gacek - Prezes Grupy Pracuj Solutions. Debata była transmitowana na żywo na stronie Wirtualnych Targów Pracy Pracuj.pl oraz www.praca.wp.pl.
Goście starali się wskazać studentom i absolwentom, co powinni zrobić, by dostać się na program stażowy. Eksperci jednogłośnie przyznali, że osoby zainteresowane praktykami czy stażami powinny przyjrzeć się danej organizacji i szukać takiej firmy, w której będą się widziały docelowo, by praktyki nie były krótkim epizodem, ale szansą na długoterminowy rozwój i karierę. Jednocześnie warto by przyszli praktykanci, czy stażyści mieli ambicje merytoryczne, konkretne pomysły, zaprezentowali się jako osoby naturalne, pracujące z pasją.
Podczas debaty eksperci przybliżyli programy stażowe w swoich firmach i wskazali elementy, z jakich powinien składać się taki idealny staż. Praktyka czy staż powinny być związane z aktualnymi potrzebami biznesowymi firmy i jej strategią. Dobrze, by określono z góry program takiej praktyki, i wskazano mentora, by osoba uczestnicząca w programie otrzymywała na każdym etapie swojej pracy informacje oraz narzędzia potrzebne do wykonywania zadań, a także ocenę, ewaluację i aby od samego początku czuła się członkiem zespołu, w którym pracuje. Wszystko po to, by takie osoby miały szansę podjąć decyzję, czy jest to miejsce, w którym widzą swoją przyszłość.
Zastanawiano się także nad zagrożeniami wynikającymi z coraz większych różnic pokoleniowych i kulturowych pojawiających się wśród pracowników. Jak się okazało, wiele firm wykorzystuje różnorodność pracowników, starają się zrozumieć potrzeby i wartości przedstawicieli pokolenia X i Y, przekuć różnice w atut danej organizacji, ponieważ dzięki odpowiedniemu podejściu obie strony mogą wiele nauczyć się od siebie.
Eksperci wskazali również na błędy, jakie popełniają kandydaci ubiegający się o staż czy praktykę. Na etapie rekrutacji kandydaci nie powinni aplikować do każdej firmy, powinni robić to w sposób przemyślany, wybierać firmy, które rzeczywiście ich interesują. Istotne jest by być autentycznym, wszelkie formy udawania nie sprawdzają się. Brak przygotowania do takiej rozmowy, czy brak podstawowej wiedzy na temat firmy czy spotkania, także niepunktualność zawsze robi niemiłe wrażenie na osobie prowadzącej rekrutację. Warto pamiętać, że przez każdy kontakt z firmą budujemy indywidualny, profesjonalny wizerunek. Kandydaci powinni również zastanowić się przed taką rozmową, co mogą zaoferować firmie, a nie tylko czego oczekują od danej firmy, bo to jest dowodem na zaangażowanie się w proces rekrutacji i przygotowanie do rozmowy.
Cały zapis debaty dostępny jest na stronie http://www.targi.pracuj.pl/informacje/debata-ekspertow_8.
ip