Jak gry komputerowe mogą pomóc w nauce języków obcych?
2019-08-06 10:24:50Angielski umiem z gier! Gry nauczyły mnie więcej języka niż szkoła! itp. itd. - zapewne każdy z nas miał okazję usłyszeć takie odważne deklaracje. Pomijając faktyczny poziom umiejętności językowych osób negujących rolę szkoły w swojej edukacji, wpływ jaki elektroniczna rozrywka może wywrzeć na sposób i skuteczność nauczania, jest nie do zanegowania. Oto jak Simone Bregni, wieloletni nauczyciel języków obcych, wykorzystuje gry w nauce języków obcych.
Nauka poprzez granie
Jak możemy przeczytać w napisanym przez Bregniego artykule [zob. źródło], używa on gier komputerowych jako bazę oraz uzupełnienie dla swoich lekcji. Według niego, gry wideo potrafią dostarczyć grającym adekwatną, kulturową reprezentację rzeczywistości. Jest to o tyle ważne, że dzięki temu uczniowie otrzymują szeroki kontekst, w jakim dany język jest używany, dzięki czemu uczą się komunikować w bardziej naturalny i intuicyjny sposób, co w szerszej perspektywie ma znacznie pomagać w przyswajaniu nowego języka.
Jakie gry do nauki?
Naukowiec jako istotną cechę gier wskazuję ich interaktywność. Bregni twierdzi, że umieszczając uczniów w sytuacji, gdzie mają oni wyraźnie nakreślone jakieś cele, które muszą osiągnąć przy użyciu nowo poznanych słów i fraz, łatwiej i szybciej będą oni wykształcać nowe wzorce zachowań, w których to wykorzystuje się nowy język. Będzie to też komunikacja bliższa tej prawdziwej, a nie podręcznikowej.
Istotne jednak jest, by gry wykorzystywane do nauki były nieliniowe i pozwalały uczniom na podejmowanie w jakimś stopniu decyzji. Sprzężenie zwrotne i widoczne reakcje na nasze działania są w końcu jednym z kluczowych elementów interakcji międzyludzkich, na których symulacji nam w tym przypadku zależy.
Istotny w tej sytuacji będzie też odpowiedni, wspomniany wcześniej kontekst kulturowy i obecność w grze dialogów. W dzisiejszych czasach wiele gier posiada przerywniki filmowe i nagrane głosy w różnych językach, dzięki czemu rozmowy, które obserwujemy na ekranie, faktycznie mogą przypominać takie, które odbywamy w rzeczywistości.
Jak wykorzystać gry w edukacji?
Sprawa jednak nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać - szczególnie dla nauczycieli, którzy chcieliby wykorzystać tę metodę. Oczywistym problemem jest kwestia często dosyć drogiego sprzętu, który jest potrzebny do uruchomienia najnowszych gier, faktycznie oferujących wiarygodną reprezentację rzeczywistości potrzebną do nauki.
Opisana przez Simone Bregniego metoda wymaga również pewnej dodatkowej pracy od samych nauczycieli. Mentorzy w takich sytuacjach muszą wg naukowca, przygotowywać dla uczniów odpowiednie zestawy słownictwa, które będą potrzebne podczas danej sesji z grą. Niezbędne też będą bardziej tradycyjne ćwiczenia języka, zwiększające umiejętności czytania i słuchania - grający muszą w końcu rozumieć, w jakiej sytuacji znaleźli się w danej grze i co muszą zrobić.
Przyszłość edukacji a gry
Gry komputerowe to wyjątkowe medium, które dzięki swojej interaktywności i otwartości posiada ogromny potencjał edukacyjny. Właśnie dlatego, Bregni zachęca innych nauczycieli, aby ci wykorzystywali gry wideo w procesie edukacji. Naukowiec powołuje się na swoje pozytywne doświadczenia z tą metodą i na pozytywny odzew ze strony uczniów oraz możliwości, jakie pojawiać się będą wraz z rozwojem VR.
Zobacz też: Gry Quantic Dream - interaktywne kino w świecie gier komputerowych>>
KSK
fot. pexels.com
źródło: S. Bregni, Assassin’s Creed Taught Me Italian: Video Games and the Quest for Lifelong, Ubiquitous Learning, link: https://profession.mla.org/assassins-creed-taught-me-italian-video-games-and-the-quest-for-lifelong-ubiquitous-learning/.