KE: trzeba usprawnić kontrolę jakości na uczelniach
2014-01-29 08:42:15Państwa Unii Europejskiej powinny usprawnić kontrolę jakości w szkołach wyższych, aby nauczanie było ściślej powiązane z realiami rynku pracy - wynika ze sprawozdań Komisji Europejskiej (KE) o zapewnieniu jakości w szkolnictwie wyższym oraz szkoleniu zawodowym.
Komisja Europejska opublikowała we wtorek dwa sprawozdania na temat zapewnienia jakości w szkolnictwie wyższym oraz szkoleniu zawodowym. W sprawozdaniach podkreślono, że mimo postępów osiągniętych przez państwa Unii Europejskiej, powinny one wprowadzać dalsze reformy i usprawnić kontrolę jakości na uniwersytetach oraz w wyższych szkołach zawodowych.
Jak informuje w przesłanym PAP komunikacie Marta Angrocka-Krawczyk z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, chodzi o to, aby nauczanie było ściślej powiązane z realiami rynku pracy oraz potrzebami społeczeństwa. Należy również położyć większy nacisk na współpracę międzynarodową oraz zapewnić, większy wpływ studentów na podejmowane decyzje.
- Zapewnienie jakości to podstawa dla budowania zaufania do naszych systemów edukacji. Musimy lepiej wykorzystywać ten potencjał w charakterze katalizatora dla modernizacji naszych uniwersytetów i wyższych szkół zawodowych. Naszym celem jest podnoszenie standardów w taki sposób, aby promować różnorodność i szanse na zatrudnienie - powiedziała cytowana w komunikacie komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży Andrulla Wasiliu.
Według sprawozdania KE ogromne znaczenie ma przejrzystość wyników dotyczących zapewnienia jakości, które powinny być powszechnie dostępne i służyć strategicznemu podejmowaniu decyzji. Obecnie tylko 40 proc. instytucji szkolnictwa wyższego w krajach UE regularnie dokonuje oceny narzędzi wspierających studentów w nauce.
Chociaż prawie wszystkie uczelnie oferują pomoc np. konsultantów czy trenerów, tylko połowa z nich sprawdza jak dobrze działają te narzędzia wsparcia. Jak wynika ze sprawozdania około 85 proc. studentów miało możliwość dokonania oceny jakości kształcenia, to jednak w wielu instytucjach szkolnictwa wyższego wciąż ich udział ogranicza się do biernej obserwacji.
W sprawozdaniu na temat szkolnictwa wyższego zwrócono uwagę, że jednym ze sposobów zmierzenia się z rosnącą liczbą studentów w Europie, która od 2000 roku zwiększyła się o ponad 25 proc. i wynosi obecnie 20 milionów, może być skuteczne wykorzystanie technologii teleinformatycznych.
Sprawozdanie na temat europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET) wskazuje m.in., że konieczne jest wzajemne zaufanie państw członkowskich odnośnie do kwalifikacji uzyskiwanych w poszczególnych krajach.
- Pomogłoby to uczniom wyższych szkół zawodowych i pracownikom w uznawaniu ich umiejętności, kompetencji i kwalifikacji za granicą. Obszary priorytetowe dla dalszej współpracy to usprawnienie zapewnienia jakości uczenia się poprzez praktykę w miejscu pracy, w tym przyuczanie do zawodu oraz określanie i ocenianie rezultatów nauczania - czytamy w komunikacie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
PAP - Nauka w Polsce
Fot. Marcin Jurek