Imagine Cup - Edukacja

Poznańscy studenci wygrali polski finał Imagine Cup

2013-04-08 08:37:42

Zespół TapBoarders z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który opracował elektroniczną platformę mobilną do gier planszowych, wygrał w czwartek w finale polskiej edycji studenckiego konkursu technologicznego Imagine Cup. Zwycięzcy na światowy finał pojadą do Petersburga.

Imagine Cup organizowany przez firmę Microsoft to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W tym roku drużyny walczą o nagrody w trzech głównych dziedzinach: "Projekty Społeczne", "Gry", "Innowacje". W krajowych finałach 11. edycji konkursu wybrano drużynę narodową, która reprezentuje Polskę w finałach światowych w Petersburgu (Rosja).

- Konkurs wymaga od studentów poszukania problemów w środowisku wokół nich. W odpowiedzi na problem, który znaleźli, przygotować mają aplikację na PC, tablet, czy telefon komórkowy, która ten problem rozwiąże - wyjaśnia PAP Tadeusz Golonka, przewodniczący jury.

Tytuł drużyny narodowej trafił w tym roku do zespołu TapBoarders z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który startował w kategorii „Innowacje”. Projekt zwycięzców – platforma Multiboard - umożliwia korzystanie z gier planszowych... w wersji elektronicznej. Multiboard umożliwia połączenie ułożonych obok siebie kilku mobilnych urządzeń typu smartfon czy tablet, które mogą stworzyć wspólne środowisko dla gier. Za pomocą Multiboardu można grać zarówno w gry już istniejące na rynku, jak i w gry jakich do tej pory jeszcze nie było. System otwiera więc przed wielbicielami gier zupełnie nowe możliwości. W skład zwycięskiej drużyny weszli Tadeusz Makuch, Aleksandra Olejniczak, Stefania Tempłowicz oraz Bartosz Matuszewski, a mentorem zespołu był Zbigniew Paszkiewicz.

Jako najlepsze rozwiązanie w kategorii "Projekty Społeczne” wybrano projekt Smart Farm - system zarządzania przedsiębiorstwem rolniczym. Dzięki Smart Farm można zmniejszyć koszty produkcji żywności. Aplikacja zainstalowana w telefonie komórkowym alarmuje rolnika, kiedy podczas prac na polu zjedzie on z wyznaczonej wcześniej trasy. Aplikacja oszczędzać może czas farmera i zmniejsza koszty zużycia paliwa.

W kategorii "Gry" najlepszy okazała się gra "Idea" zaprojektowana przez zespół "Ad Infinitum" z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. System pozwala graczom zwalczać fobie i lęki. System wiąże ze sobą komputer, konsolę Xbox, sensor kontroli ruchu Kinect, platformę internetową oraz tzw. usługi w chmurze. Gra ma za zadanie zmniejszyć poziom stresu i wprawić gracza w dobry nastrój, a przez to usunąć źródło fobii. Użytkownicy w lepszy nastrój wprawiani są dzięki odpowiednio dobranym w grze ruchom – np. bazującym na tai-chi, które sterują postaciami, czy dźwiękom.

Specjalne wyróżnienie otrzymał projekt z Politechniki Gdańskiej Lumi Map, który umożliwia łatwe poruszanie się po dużych obiektach takich jak lotnisko za pomocą QR kodów lub technologii zbliżeniowej. Wyróżnienie i 5 tys. zł trafiło też do zespołu APPengers z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie. Projekt przeznaczony jest dla pasażerów komunikacji miejskiej, którzy mogą np. informować innych użytkowników, jakie panują warunki na danej trasie, czy w którym miejscu jest dany autobus. Wyróżnienie i 5 tys. zł otrzymali również autorzy projektu Space Explorer z Politechniki Gdańskiej. Opracowali oni encyklopedię wiedzy na temat przestrzeni kosmicznej, po której można nawigować za pomocą ruchów rąk i gestów w technologii Kinect.

Polscy studenci do tej pory w światowych finałach aż 21 razy stawali na podium, zdobywając 7 pierwszych miejsc, 8 drugich i 6 trzecich. Co roku finały organizowane są w innym miejscu, do tej pory odbyły się np. w Hiszpanii, Japonii, Indiach, Australii czy w Polsce. Jak informują organizatorzy, w ostatnich dziesięciu edycjach wzięło udział 1,65 mln studentów reprezentujących 190 krajów.

- W tym roku w konkursie bierze udział 300 tys. uczestników ze 150 różnych krajów - powiedział PAP dyrektor działu nowych technologii Microsoft, Rafał Albin. Dodaje, że polska edycja od wielu lat wyróżnia się na tle pozostałych krajów, zarówno jeżeli chodzi o jakość, jak i o ilość zgłaszanych projektów - w tym roku w krajowej edycji udział wzięły 102 drużyny z 43 uczelni. Suma nagród na etapie ogólnoświatowym wynosi 300 tys. dol.

PAP - Nauka w Polsce

Słowa kluczowe: microsoft imagine cup 2013 petersburg rosja krajowy polski finał projekty zwycięzcy wyniki ue poznań
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
15 studenckich zespołów w krajowych finałach Imagine Cup 2015
15 studenckich zespołów w krajowych finałach Imagine Cup 2015

15 studenckich drużyn znalazło się w krajowych finałach międzynarodowego konkursu Imagine Cup 2015. Zawodnicy zmierzą się w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i Projekty społeczne.

Uczestnicy Imagine Cup otrzymają wsparcie biznesowe
Uczestnicy Imagine Cup otrzymają wsparcie biznesowe

Dodatkową szansę biznesowego wsparcia swoich projektów otrzymają uczestnicy tegorocznej edycji konkursu Imagine Cup.

Poznaliśmy zwycięzców Imagine Cup 2014!
Poznaliśmy zwycięzców Imagine Cup 2014!

Puchar Imagine Cup oraz prywatne spotkanie z Billem Gatesem przypadły w udziale australijskiemu zespołowi Eyenaemia.

Ostatnio dodane
15 studenckich zespołów w krajowych finałach Imagine Cup 2015
15 studenckich zespołów w krajowych finałach Imagine Cup 2015

15 studenckich drużyn znalazło się w krajowych finałach międzynarodowego konkursu Imagine Cup 2015. Zawodnicy zmierzą się w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i Projekty społeczne.

Uczestnicy Imagine Cup otrzymają wsparcie biznesowe
Uczestnicy Imagine Cup otrzymają wsparcie biznesowe

Dodatkową szansę biznesowego wsparcia swoich projektów otrzymają uczestnicy tegorocznej edycji konkursu Imagine Cup.

Popularne