Okiem Studenta - Z życia Uczelni

Sprawna nauka języka obcego

2014-10-07 11:40:47

Języków obcych ludzie uczą się nie po to, żeby bezbłędnie odmieniać czasownik lub (o zgrozo!) doskonale rozwiązywać testy. Uczący się nie pragnie poznać jak najwięcej synonimów  na przykład słowa „rozmowa” w obcym języku, on chce po prostu sam rozmowy prowadzić. Jak się okazuje, może to osiągnąć przy niewielkim zasobie słownictwa i podstawowej znajomości gramatyki. Na tym polega cała frajda uczenia się języka obcego.

W jednym z warszawskich klubów, przy oddzielnych stolikach, siedzi kilka dziewczyn. Do stolików po kolei przysiadają się na zmianę młodzi mężczyźni. Każda z dziewczyn umówi się z chłopakiem, który wyda jej się najbardziej zajmującym rozmówcą. Każdy z nich ma dwie minuty, żeby wywrzeć na dziewczynach jak najlepsze wrażenie.

To nie plan nowego show telewizyjnego, ale nauka francuskiego. Bowiem młodzi rzeczywiście rozmawiają po francusku.

- Organizując takie zabawy jak szybkie randki (ang. speed dating), wzbudzamy w ludziach potrzebę komunikowania się, a to najważniejszy i podstawowy warunek, żeby przemogli się i zaczęli mówić w obcym języku – mówi Matylda Nador, językoznawczyni i dyrektorka warszawskiej filii szkoły języka francuskiego Le Ręve.

Dziś uczenie języków nie powinno polegać na wkuwaniu słówek i odbębnianiu kolejnych ćwiczeń z gramatyki. W końcu ludziom, którzy zaczynają się uczyć francuskiego, angielskiego czy jakiegokolwiek języka, najbardziej zależy na tym, żeby mogli rozmawiać z innymi w tym języku. Rozmawiać w naturalnych, życiowych sytuacjach, a nie powtarzać bez sensu zdania, które nijak się mają do tego, co sami przeżywają.

Nador tłumaczy, że ucząc języka należy kursantom stworzyć warunki jak najbardziej zbliżone do tych, w jakich później rzeczywiście będą używali swoich nabytych umiejętności. – To dlatego latem nie siedzimy w klasach, a na leżakach w parku. W takiej atmosferze człowiek siłą rzeczy mniej się stresuje.

Znany amerykański lingwista, Noam Chomsky, dowodzi, że dzieci są w stanie nauczyć się każdego języka, dlatego, że mają wrodzone zdolności przyswojenia mowy. Ale również dlatego, że nie wstydzą się błędów językowych. Dorośli nie mają już takiej łatwości uczenia się języków. Jednak tak samo jak dzieci mogą pozbyć się zahamowań i przestać się wstydzić popełnianych błędów.

Pomagają im w tym małe grupy. Jak mówi Teresa Rudnicka, lektorka Instytutu Francuskiego w Warszawie - Niezbyt liczne grupy dają każdemu możliwość indywidualnego kontaktu z lektorem i pozwalają często zabierać głos, robić notatki, zadawać pytania. - W czteroosobowych grupach już po dwóch, trzech zajęciach wytwarza się przyjacielska atmosfera. Dzięki temu uczący się, nawet ci najbardziej początkujący, nie wstydzą się mówić, nie boją się, że zbłaźnią się w oczach innych członków grupy - mówi Nador. - To podstawa w nauczaniu języków. To przecież właśnie wstyd przed własnymi pomyłkami jest najgorszym hamulcem, który sprawia, że nawet osoby relatywnie dobrze znające obcy język boją się w nim odezwać - dodaje.

Nie należy poprawiać każdego błędu kursanta, tak, że ten, zanim uda mu się skończyć zdanie, już zapomina, co chciał powiedzieć, tak jest skonfundowany swoją nieporadnością. To nie znaczy, że wolno nie zwracać uwagi na gramatykę. Każdy nauczyciel wie, że jest ona ogromnie ważna. Trzeba jednak przede wszystkim zachęcać ludzi do mówienia, od samego początku dawać im narzędzia, które przede wszystkim ułatwią im wyrażanie własnych myśli. Nawet początkujący potrafią tworzyć pełne zdania i ubrać w słowa to, co czują.

Już w latach 30-tych XX wieku lingwiści doszli do wniosku, że aby móc się skutecznie i poprawnie porozumiewać w języku obcym, wystarczy opanować kilkaset najczęściej używanych słów i podstawowe zasady gramatyki. Lista 850 słów, opracowana przez brytyjskiego językoznawcę C. K. Ogdena, znana pod nazwą „Basic English”, była później wykorzystana do nauczania angielskiego wśród obcojęzycznych lotników walczących w Bitwie o Anglię w 1940 r.

W lipcu na kurs do Le Ręve zapisały się dwie dziewczyny. Startowały od zera. Po dwóch miesiącach nauki mówią językiem prostym, czasem popełniają błędy, ale rozmawiają właściwe o wszystkim. Ostatnio, przy okazji uczenia się części ciała, omawiały cechy, które są dla nich ważne u mężczyzn. Jedna powiedziała po francusku takie zdanie: „U mężczyzn ważnym organem jest mózg, bo odpowiada za wyobraźnię”.

Tydzień temu dołączyła do nich dziewczyna, która francuski miała w liceum. Niestety do tej pory uczyła się metodą tradycyjną: w dużej grupie, robiąc ćwiczenia na kartce, nie odzywając się praktycznie wcale. Teoretycznie rozumie wszystko, o czym mówią koleżanki, ale odpowiada tylko Oui lub Non. Nie wie jak budować zdania, nie wie jak w prosty sposób wyrazić swoje myśli. Nador jest przekonana, że jeszcze parę lekcji i nowa kursantka też pokona typowy dla perfekcjonistów strach przed mówieniem. – Trzeba ją tylko postawić w sytuacji, gdy nie będzie miała wyjścia i będzie musiała się odezwać – śmieje się.

Rudnicka uważa, że podejście nauczycieli do uczniów powinno być swobodne, ale jednocześnie fachowe. Zdaniem nauczycielki ważne jest, aby już na pierwszych zajęciach uczniowie mogli powiedzieć kilka prostych zdań i mieć poczucie, że robią szybkie postępy. Lekcje powinny być ciekawe i urozmaicone, tak aby studenci żywo w nich uczestniczyli.

Nauka języka poza krajem, gdzie się w nim mówi już sama w sobie jest bardzo sztucznym zjawiskiem. Dlatego tak ważne jest, żeby w tych nienaturalnych warunkach stworzyć sytuacje jak najbardziej zbliżone, do takich prawdziwych. Jak da się uczniom ciekawy temat, blisko związany z ich życiem codziennym, sami będą chcieli opowiedzieć sobie jak najwięcej. Nie ma lepszej stymulacji niż wywoływanie dobrych emocji wśród uczących się.

Autorzy książki „Natura emocji”, amerykańscy psychologowie P. Ekman i R. J. Davidson, podkreślają dobroczynny wpływ emocji na zapamiętywanie i przetwarzanie informacji. Pobudzeni emocjonalnie uczymy się po prostu lepiej. - Dlatego tak ważna jest dla nas atmosfera panująca u nas w szkole – mówi Nador. - Dobremu samopoczuciu studentów, jak twierdzi Rudnicka, sprzyja również ciepły wystrój sal.

Dodatkową zachętę dla uczniów, oprócz np. szybkich randek, przeprowadzanych we współpracy z warszawskim lokalami, mają stanowić różne inne atrakcje, które oprócz nauki coraz częściej proponują szkoły, takie jak warsztaty kulinarne, degustacje, kluby filmowe, gry miejskie i wiele innych atrakcji.

Podczas każdego z takich spotkań trzeba gadać. I dobrze, bo przecież do tego służy język!

ip

 

Słowa kluczowe: język obcy nauka metody rozmowa komunikacja angielski niemiecki francuski
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Jak wygląda obrona pracy inÅźynierskiej?
Jak wygląda obrona pracy inżynierskiej?

Zobacz, co dzieje się na obronie tytułu inżyniera.

Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania
Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania

Które z tych rozwiązań jest najlepsze?

nauka językÃłw z fiszek
Problemy z karierą naukową we współczesnej Polsce. Nawet Kopernik nie dałby rady

Poznaj 5 powodów, dla których nie jest łatwo o karierę naukową w naszym kraju.

Polecamy
Skreślenie z listy studentÃłw - co robić dalej?
Skreślenie z listy studentów - co robić dalej?

Zobacz, kiedy możesz zostać skreślony z listy studentów.

Jak zmienić tryb studiów na zaoczne - poradnik

Sprawdź, czy można zmienić formę studiów w trakcie roku akademickiego i dowiedz się, jak to zrobić.

Polecamy
Ostatnio dodane
Jak wygląda obrona pracy inÅźynierskiej?
Jak wygląda obrona pracy inżynierskiej?

Zobacz, co dzieje się na obronie tytułu inżyniera.

Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania
Studia stacjonarne a zdalne - zalety i wady obu form studiowania

Które z tych rozwiązań jest najlepsze?

Popularne