Student korepetytor
2013-10-25 13:51:54Trudno znaleźć przyjemniejszą pracę niż ta, w której zarabia się na tym, co już się posiada, czyli pasjach, predyspozycjach, wiedzy czy umiejętnościach. Z tego potencjału można czerpać tylko dla siebie lub też dzielić się nim z innymi np. pisząc poradniki, doradzając, szkoląc czy udzielając korepetycji.
Szczególnie ta ostatnia forma jest bardzo popularna, a przy tym pozwala zarówno korepetytorowi, jak i uczniowi na dużą elastyczność, co wpływa korzystnie nie tylko na komfort pracy, ale i jej efektywność.
Przy swojej popularności i wszystkich zaletach, korepetycje mają jednak pewną wadę – obecność dużej konkurencji na rynku. Pocieszający powinien być jednak fakt, że nie wszyscy uczący posiadają odpowiednie kompetencje, a jeśli już, to nie zawsze potrafią przekazać innym posiadaną wiedzę. To sprawia, że dobry korepetytor bez problemu utrzyma przy sobie dotychczasowych klientów i szybko zyska nowych poprzez system poleceń.
Oto co powinieneś zrobić, by stać się dobrym i dobrze zarabiającym korepetytorem.
Bądź profesjonalistą
Twój profesjonalizm powinien dotyczyć nie tylko strony merytorycznej, ale i organizacyjnej – w tym przede wszystkim utrzymywania dobrych relacji z tymi, z którymi współpracujesz (uczniowie, ich rodzice, inni korepetytorzy).
Doskonal swój warsztat we wszystkich wspomnianych aspektach. Dąż do tego, by być ekspertem w swojej dziedzinie. Specjalizuj się w jej wybranych obszarach. Szukaj przy tym własnej, najlepiej „bezkonkurencyjnej” niszy.
Oszczędzaj czas i ceń się
Teoretycznie korepetytor otrzymuje wynagrodzenie za czas spędzony z uczniem, czyli za godziny dydaktyczne (lekcyjne lub zegarowe). Jednak w praktyce ustalona stawka godzinowa powinna także uwzględniać czas i koszty dojazdu, przygotowania materiałów oraz sprawdzenia osiągnięć ucznia (karty pracy, ćwiczenia, testy, sprawdziany). Nie znaczy to oczywiście, że Twoje wynagrodzenie może rosnąc w nieskończoność. Dlatego, chcąc zwiększyć opłacalność swoich działań, musisz się raczej skoncentrować na zminimalizowaniu wszystkich ponoszonych „kosztów”. Przede wszystkim szukaj i przyjmuj zlecenia klientów ze swojej okolicy. Jeśli istnieje taka możliwość i potrzeba, organizuj korepetycje grupowe. Innym rozwiązaniem może być e-learning oparty na mailingu, czacie i/lub nauczaniu przez Skype, które oszczędzają czas i koszty dojazdów. Stwórz własny efektywny system nauczania bazujący na dobrze przygotowanych materiałach i sprawdzonych metodach. Dzięki temu szybciej uzyskasz pożądane efekty bez dodatkowego nakładu czasu i pracy. Dobieraj sobie uczniów o podobnym poziomie i potrzebach, co pozwoli Ci wykorzystać kilkakrotnie te same materiały. W ten sposób również zaoszczędzisz swój czas.
Dywersyfikuj
Aby rozwinąć swoją ofertę możesz nauczać więcej niż jednego przedmiotu, np. korepetycje z matematyki rozszerzyć o fizykę i/lub chemię. To pozwoli Ci zyskać dodatkowe godziny u dotychczasowych lub nowych uczniów. Proponuj też alternatywne (np. zdalne) formy nauczania, które mogą się okazać wygodniejsze dla Ciebie i dla części klientów.
Wejdź poziom wyżej
Udzielając korepetycji na danym poziomie nauczania, np. gimnazjum, w miarę nabierania doświadczenia możesz zmienić lub rozszerzyć swoją działalność – w tym przypadku na poziom szkoły średniej. Niekiedy zadzieje się to automatycznie, gdy Twój dotychczasowy uczeń przejdzie z gimnazjum do liceum.
Progresja nastąpi również wtedy, gdy podejmiesz się przygotowywania uczniów do matur czy egzaminów z Twojego przedmiotu.
Jeszcze inną formą rozwoju może być opanowanie pokrewnej Twojej, ale bardziej zaawansowanej dziedziny. W ten sposób np. matematyk może sięgnąć po statystykę, a informatyk udzielający korepetycji pracownikom biurowym z obsługi komputera zacząć uczyć ich także np. e-marketingu.
Promuj się
Poinformuj innych, czym się zajmujesz oraz co i za jaką cenę oferujesz. Powiadom swoich znajomych przez pocztę pantoflową i internetową. Zamieść ogłoszenia w lokalnej prasie oraz w swojej okolicy. Promuj się również w Internecie, np. w serwisach korepetycyjnych (www.korepetycje24.com), w serwisach z ogłoszeniami (www.tablica.pl, www.gumtree.pl), na forach dyskusyjnych, w grupach tematycznych utworzonych w portalach społecznościowych (www.facebook.com, www.goldenline.pl) itp.
Wady i zalety bycia korepetytorem
Minusem działalności korepetytorskiej jest przede wszystkim uzależnienie od warunków i wymagań rynkowych (konkurencja, możliwości finansowe klientów, atrakcyjność Twojej oferty itp.). Kolejną wadą jest nieprzewidywalność, konieczność prowadzenia intensywnych działań promocyjnych (przynajmniej na początku) i oczywiście ciągłego doskonalenia się, by być na bieżąco w swojej dziedzinie. Spójrz jednak, co możesz otrzymać w zamian?
* sam sobie jesteś szefem, oczywiście – tak jak wszędzie – zaraz po kliencie,
* Ty decydujesz o tym, w jaki sposób, z kim, gdzie, kiedy i za jakie pieniądze pracujesz,
* doskonalisz się – nie tylko w swojej dziedzinie, ale również w zakresie umiejętności społecznych i organizacyjnych, obejmujących m.in. komunikację interpersonalną, pracę z ludźmi, zarządzanie czasem, autopromocję, prowadzenie negocjacji itp.,
* uczysz się przedsiębiorczości, a stąd już tylko krok do własnego biznesu,
* osiągasz częściową lub całkowitą niezależność ekonomiczną, czyli posiadasz, oszczędzasz, inwestujesz lub wydajesz WŁASNE pieniądze!
Zastanawiasz się, czy to dla Ciebie? Sam się przekonaj! Po prostu SPRÓBUJ!
ip