Wywiad z Elżbietą Wojciechowską o projekcie Uniwersytet Sukcesu
2020-08-12 11:00:54Druga edycja projektu Uniwersytet Sukcesu już trwa. Jest to edukacyjny program zawodowy, który ma na celu wyposażenie młodych kobiet wchodzących na rynek pracy w kompetencje cyfrowe i umiejętności komunikacyjne. Mogą w nim wziąć udział dziewczyny znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej lub osobistej, głównie wychowanki domów dziecka lub innych placówek opiekuńczo-wychowawczych. O inicjatywie opowiada Elżbieta Wojciechowska, dyrektor programowa Fundacji Digital University.
Zobacz też: Informacje o Uniwersytecie Sukcesu
Wywiad
dlaStudenta.pl: Jakie możliwości startu zawodowego mają podopieczni z domów dziecka?
Elżbieta Wojciechowska: Cytując notkę prasową "Realizacja projektu została oparta o badanie społeczne i raporty. Wynika z nich, że spośród próby blisko tysiąca wychowanków, którzy podjęli próbę usamodzielnienia, prawie 1/4 korzystała ze świadczeń pomocy społecznej, a 31 proc. zarejestrowało się w powiatowych urzędach pracy. Jednocześnie 14 proc. przerwało proces usamodzielnienia. Raport NIK wykazał, że obecny system wsparcia oferuje jedynie doraźnie i minimalne wsparcie. Niezbędna jest pomoc chociażby w zdobywaniu kwalifikacji zawodowych i podjęciu zatrudnienia. Program Uniwersytet Sukcesu podejmuje próbę wyjścia naprzeciw tym potrzebom".
Udział w naszym projekcie umożliwia uczestniczkom zdobycie kontaktów zawodowych zdobytych podczas zajęć, wiedzę, ukierunkowanie ścieżki zawodowej, konsultacje z ekspertami w swojej dziedzinie, indywidualne spotkania z mentorami i doradcami zawodowymi.
Jak narodził się pomysł na Uniwersytet Sukcesu?
Pomysł pojawił się na spotkaniu przy kawie podczas rozmowy Jowity Michalskiej (Prezes Fundacji Digital University) i Olgi Kozierowskiej (Sukces Pisany Szminką). Obszar technologiczny jest głównie opanowany przez mężczyzn, stąd pojawił się pomysł, aby ułatwić dostęp do zawodów przyszłości również kobietom, które niekoniecznie mają świadomość takich możliwości. Okazuje się, że dziewczyny, które mają szansę poznać świat technologiczny, zaczynają mieć ochotę na spróbowanie w nim swoich sił.
Dlaczego projekt trwa aż rok?
To kwestia programu, który wymaga czasu, aby go opanować.
Jakie predyspozycje powinna mieć kandydatka na uczestniczkę w Uniwersytecie Sukcesu?
Nie istnieją takie kryteria jak predyspozycje. Podstawą do zakwalifikowania do programu jest to chęć zrobienia czegoś w życiu, co sprawi, że to życie będzie lepsze, poznania siebie i swoich talentów podczas takich warsztatów, nawiązania relacji. Do tego wszystkiego musi być jedna ważna rzecz – chęć. Właśnie takie dziewczyny zapraszamy: które nie umieją, boją się, zastanawiają, ale wiedzą, że chcą coś zmienić.
Czy wiadomo jak się potoczyła kariera zawodowa uczestniczek pierwszej edycji?
Absolwentki projektu żyją swoim życiem. Niemniej pojawiają się od nich sygnały - a to z prośbą o poradę w jakiejś kwestii albo chwalą się jakimś wydarzeniem. Pojawiają się jednak różne sytuacje w ich życiu i muszą im stawić czoła, ale jedno jest pewne - są bardziej świadome, mądrzejsze i zmotywowane do działania.
Czy pandemia nie pokrzyżowała tegorocznych planów?
Pokrzyżowała i to bardzo, ale wybrnęliśmy z tego. Druga edycja ruszyła, wszystko jest jak w najlepszym porządku i bardzo się z tego cieszymy.
Czym różni się druga edycja od poprzedniej?
Nie ma znaczącej różnicy, obie edycje były bardzo wartościowe merytorycznie. Wyjątkiem jest fakt, że druga edycja odbyła się online ze względów bezpieczeństwa epidemiologicznego. Niemniej uczestniczki twierdzą, że genialnie się bawiły i sporo skorzystały, zawarły cenne znajomości i zbliżyły się do siebie, co nawet je same zaskoczyło. Jeśli chodzi o kwestie poprawek drugiej edycji w stosunku do pierwszej, pojawiły się pewne przemyślenia drobnych uzupełnień lub rezygnacji z niektórych elementów, aczkolwiek były to nieduże i raczej kosmetyczne kwestie.
Dlaczego postanowiono zawrzeć w Akademii Digital Marketerki elementy skierowane do Blogerek i Youtuberek?
Wiele z uczestniczek chce zawodowo działać w obszarze digital marketingu i dzięki naszemu projektowi zwiększają się ich szanse w tej kwestii. Niektóre dziewczyny chcą zająć się blogowaniem lub prowadzeniem kanału YT, dlatego nie chcieliśmy zamykać możliwości takim osobom, wymuszając na nich pracę z blogerami i youtuberami. Uczestniczki przyjęły to z wielką radością.
W jaki sposób pozyskuje się partnerów do programu?
Są to głównie spotkania i długie dyskusje o projekcie i ich uczestniczkach.
Jak wygląda program mentoringu? W jaki sposób mentorzy są dobierani do uczestniczek?
Są to specjaliści-praktycy w swojej dziedzinie, ich doświadczenie zawodowe, motywacja mają wielkie znaczenie. Program jest bardzo treściwy merytorycznie. Zapewniamy kursy z obszaru nowych technologii, warsztaty z psychologami, doradztwo zawodowe, warsztaty z podstaw prawa, cykl szkoleń miękkich, kolacje networkingowe i spotkania z mentorami największych firm w Polsce. Uczestniczki mają też szansę sprawdzić się podczas symulacji rozmów rekrutacyjnych, biorąc udział w spotkaniach z osobami, które na co dzień rekrutują do największych firm. To są główne pozycje programu, ale jest jeszcze wiele innych dodatkowych zajęć, które na bieżąco dopasowujemy do potrzeb dziewczyn.
Zobacz też: Co oferuje mentoring w Uniwersytecie Sukcesu?
Rozmawiała: Monika Nowak
fot. Vlada Karpovich z pexels.com