Polska - Świat nauki

Wywiad z Kariną Stasiak, koordynatorką programu stypendialnego "Pasjonaci Edukacji"

2021-03-09 09:12:53

W marcu 2021 r. wystartowały zapisy do programu stypendialnego "Pasjonaci Edukacji". Jest to pierwsza edycja inicjatywy przygotowanej przez Fundację Polskiego Funduszu Rozwoju, adresowanej do studentów, którzy wiążą swoją przyszłość z edukacją dzieci i młodzieży. Projekt ma wiele interesujących aspektów, które postanowiliśmy rozwinąć wspólnie z Kariną Stasiak, koordynatorką programu. Zapraszamy do przeczytania wywiadu!

Zobacz też: Informacje o zapisach do programu "Pasjonaci Edukacji" w 2021 r.

Baner programu stypendialnego

Wywiad z Kariną Stasiak

Kamil Suyon Kenig, dlaStudenta.pl: Program stypendialny Pasjonaci Edukacji adresowany jest do studentów, którzy w przyszłości zamierzają pracować jako nauczyciele. Co skłoniło Państwa do wsparcia tej konkretnej grupy?

Karina Stasiak: Wierzymy, że przyszłość edukacji leży w nowoczesnym sposobie nauczania przy wykorzystaniu nowych technologii. Dlatego działania w tym obszarze są dla nas priorytetowe. Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju wraz z zespołem Centralnego Domu Technologii (https://cdt.pl/) prowadzi szereg projektów skierowanych do nauczycieli, uczniów oraz osób dojrzałych. Te formaty są już na tyle stabilne i skuteczne, że ty razem postanowiliśmy zaproponować konkretne działania i wesprzeć studentów planujących nauczać dzieci i młodzież. Wierzymy, że dla studentów, którzy kształcą się na przyszłych edukatorów, ta praca jest marzeniem, ale nie każdy z nich może sobie pozwolić na dodatkowe kursy czy zakup urządzeń niezbędnych do edukacji zdalnej. Ponadto naszym programem chcemy wspierać także osoby zdolne, dlatego jednym z kryteriów wyboru stypendystów są także dobre wyniki w nauce.

Czy na zainicjowanie projektu miało wpływ jakieś konkretne wydarzenie lub obserwacja?

Zespół Centralnego Domu Technologii na bieżąco współpracuje z najlepszymi edukatorami w Polsce, którzy są inspiracją dla innych. W naszych cotygodniowych warsztatach "Piątki dla nauczycieli z CDT" bierze udział regularnie ponad 200 uczestników. To pokazuje jak wielkie jest zaangażowanie i chęć tej grupy do kształcenia, a jednocześnie wiemy, że początek tej drogi nie zawsze jest łatwy. Naszym celem jest pokazanie, że każdy kto zdecyduje się zostać nauczycielem może liczyć na wsparcie i włączyć się w życie tego środowiska, niezależnie od swojej bieżącej sytuacji materialnej.

Czy Macie Państwo w planach kolejne programy o podobnym charakterze, przeznaczone dla studentów o innych planach na swoją karierę?

W tej chwili realizujemy pierwszą edycję programu stypendialnego. Mamy wielką nadzieję, że nie ostatnią. Ponadto łączymy siły z różnymi instytucjami oraz szkołami wyższymi we wspólnych projektach nastawionych na integrowanie środowiska akademickiego. Regularnie wspieramy wydarzenia karierowe, uczestniczymy aktywnie w działaniach tworzonych dla młodych przedsiębiorców kończących właśnie studia i myślących o własnym innowacyjnym biznesie. Dlatego jestem pewna, że każdy kto będzie blisko naszych działań, znajdzie coś dla siebie.

Stypendyści oprócz pomocy finansowej, będą mogli też wziąć udział w warsztatach. Czego dokładnie będą mogli się tam dowiedzieć i co podyktowało akurat taki dobór tematów?

Zgadza się. Naszych stypendystów zaprosimy do udziału w warsztatach poświęconych nowoczesnym metodom nauczania realizowanych przez doświadczonych edukatorów Centralnego Domu Technologii oraz zaproszonych do współpracy z nami liderów edukacji. W czasie zajęć przybliżymy metodologię STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Arts, Maths), która jest połączeniem dziedzin takich jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. To sposób nauczania, gdzie uczeń sam szuka odpowiedzi na pytania, tworzy narzędzia potrzebne do ich uzyskania i dostrzega związki między różnymi dziedzinami wiedzy. Rola nauczyciela to bycie mentorem i wsparciem na tej drodze. Ponadto stypendyści będą mogli uczestniczyć w warsztatach z wykorzystania różnorodnych aplikacji w pracy dydaktycznej, będą to aplikacje wspierające efektywność ucznia, ułatwiające jego aktywizowanie oraz ocenę jego pracy.

Czy pandemia COVID-19 miała wpływ na formułę projektu i np. zmotywowała organizatorów, do wprowadzenia w warsztatach wątku edukacji technologicznej?

Edukacja technologiczna to podstawowy cel Centralnego Domu Technologii, który powstał w połowie 2019 roku. Dlatego te działania podjęliśmy przed epidemią. Jedyne co epidemia zmieniła w naszych planach to zintensyfikowanie i rozszerzenie oferty skierowanej do nauczycieli. Dla nich przejście do edukacji zdalnej było ogromnym wyzwaniem, a my chcieliśmy, aby dzięki nam mogli w nowej sytuacji znaleźć się jak najlepiej. Chcieliśmy im pokazać możliwości jakie daje technologia i jak może ich wspierać w codziennej pracy dydaktycznej. Obszarów do zagospodarowania było bardzo wiele, ale widzimy, że ta grupa chętnie podjęła działania i zainteresowanie warsztatami od samego początku było bardzo duże. Dostęp do naszych warsztatów jest bardzo łatwy – wszystkie zajęcia są bezpłatne, wystarczy się jedynie zarejestrować przez link dostępny na naszym profilu na Facebooku (https://www.facebook.com/CentralnyDomTechnologii/). Dodatkowo, każdy kto chce zapoznać się z dotychczasowymi materiałami, ma taką możliwość, bo nagrania ze wszystkich warsztatów są zamieszczane na kanale YouTube Centralnego Domu Technologii (https://www.youtube.com/channel/UCZYNOI6sE0b9FCZCpGzB8nQ). Wprowadzenie technologii do nauczania, jest już faktem, dlatego dobre przygotowanie kadry w tym obszarze jest kluczowe i właśnie tak traktujemy ten program stypendialny i całą działalność edukacyjną CDT.

Na koniec, chcielibyśmy zapytać, jaki jest Państwa cel w dłuższej perspektywie - jakich efektów oczekujecie, inicjując ten program? Czy planujecie już jego kontynuację lub rozwój?

W dłuższej perspektywie chcielibyśmy integrować, pokazywać dobre praktyki, inspirować, a przede wszystkim dawać przestrzeń do dyskusji nad kształceniem i edukacją. Chcielibyśmy, aby studenci stawali się elementem środowiska nauczycieli i czuli, że mają wsparcie, a ich marzenia są możliwe do zrealizowania. Rozwój jest wpisany w nasze działania. Cały czas obserwujemy nasze otoczenie i staramy się wybierać to, co jest najwartościowsze i promować trendy w edukacji technologicznej. Zapraszamy do obserwowania Centralnego Domu Technologii.

Bardzo dziękujemy za odpowiedzi.

Szczegóły dotyczące Programu Stypendialnego i Formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie:

  • https://fundacjapfr.pl/pasjonaci_edukacji

KSK

fot. Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju

Słowa kluczowe: Karina Stasiak, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju, Pasjonaci Edukacji stypendia, Informacje
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
praca po studiach prawniczych
Prawo daje wiele możliwości. Dowiedz się, kim możesz zostać po studiach prawniczych Warszawa

Szukasz perspektywicznego kierunku studiów - takiego, po którym będziesz mieć wiele możliwości zawodowych? Jednym z nich jest prawo.

nauka przedmiotÃłw ścisłych
Jak edukować, żeby młodzież chciała uczyć się przedmiotów ścisłych?

Jak zachęcić młodzież do pójścia w ślady małżeństwa Curie?

Polecamy
Przewidywania dla ponad tysiąca najcięÅźszych jąder
Polscy fizycy obliczyli kluczowe parametry 1305 najcięższych jąder atomowych

Wyniki badań naukowców z Narodowego Centrum Badań Jądrowych i Uniwersytetu Zielonogórskiego znalazły się w cenionym czasopiśmie.

essa
Co oznacza "Essa", czyli Młodzieżowe Słowo Roku?

Jakie słowo wygrał "Nagrodę Jury"?

Ostatnio dodane
praca po studiach prawniczych
Prawo daje wiele możliwości. Dowiedz się, kim możesz zostać po studiach prawniczych Warszawa

Szukasz perspektywicznego kierunku studiów - takiego, po którym będziesz mieć wiele możliwości zawodowych? Jednym z nich jest prawo.

Popularne