Wywiad z Kariną Stasiak, koordynatorką programu stypendialnego "Pasjonaci Edukacji"
2021-03-09 09:12:53W marcu 2021 r. wystartowały zapisy do programu stypendialnego "Pasjonaci Edukacji". Jest to pierwsza edycja inicjatywy przygotowanej przez Fundację Polskiego Funduszu Rozwoju, adresowanej do studentów, którzy wiążą swoją przyszłość z edukacją dzieci i młodzieży. Projekt ma wiele interesujących aspektów, które postanowiliśmy rozwinąć wspólnie z Kariną Stasiak, koordynatorką programu. Zapraszamy do przeczytania wywiadu!
Zobacz też: Informacje o zapisach do programu "Pasjonaci Edukacji" w 2021 r.
Wywiad z Kariną Stasiak
Kamil Suyon Kenig, dlaStudenta.pl: Program stypendialny Pasjonaci Edukacji adresowany jest do studentów, którzy w przyszłości zamierzają pracować jako nauczyciele. Co skłoniło Państwa do wsparcia tej konkretnej grupy?
Karina Stasiak: Wierzymy, że przyszłość edukacji leży w nowoczesnym sposobie nauczania przy wykorzystaniu nowych technologii. Dlatego działania w tym obszarze są dla nas priorytetowe. Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju wraz z zespołem Centralnego Domu Technologii (https://cdt.pl/) prowadzi szereg projektów skierowanych do nauczycieli, uczniów oraz osób dojrzałych. Te formaty są już na tyle stabilne i skuteczne, że ty razem postanowiliśmy zaproponować konkretne działania i wesprzeć studentów planujących nauczać dzieci i młodzież. Wierzymy, że dla studentów, którzy kształcą się na przyszłych edukatorów, ta praca jest marzeniem, ale nie każdy z nich może sobie pozwolić na dodatkowe kursy czy zakup urządzeń niezbędnych do edukacji zdalnej. Ponadto naszym programem chcemy wspierać także osoby zdolne, dlatego jednym z kryteriów wyboru stypendystów są także dobre wyniki w nauce.
Czy na zainicjowanie projektu miało wpływ jakieś konkretne wydarzenie lub obserwacja?
Zespół Centralnego Domu Technologii na bieżąco współpracuje z najlepszymi edukatorami w Polsce, którzy są inspiracją dla innych. W naszych cotygodniowych warsztatach "Piątki dla nauczycieli z CDT" bierze udział regularnie ponad 200 uczestników. To pokazuje jak wielkie jest zaangażowanie i chęć tej grupy do kształcenia, a jednocześnie wiemy, że początek tej drogi nie zawsze jest łatwy. Naszym celem jest pokazanie, że każdy kto zdecyduje się zostać nauczycielem może liczyć na wsparcie i włączyć się w życie tego środowiska, niezależnie od swojej bieżącej sytuacji materialnej.
Czy Macie Państwo w planach kolejne programy o podobnym charakterze, przeznaczone dla studentów o innych planach na swoją karierę?
W tej chwili realizujemy pierwszą edycję programu stypendialnego. Mamy wielką nadzieję, że nie ostatnią. Ponadto łączymy siły z różnymi instytucjami oraz szkołami wyższymi we wspólnych projektach nastawionych na integrowanie środowiska akademickiego. Regularnie wspieramy wydarzenia karierowe, uczestniczymy aktywnie w działaniach tworzonych dla młodych przedsiębiorców kończących właśnie studia i myślących o własnym innowacyjnym biznesie. Dlatego jestem pewna, że każdy kto będzie blisko naszych działań, znajdzie coś dla siebie.
Stypendyści oprócz pomocy finansowej, będą mogli też wziąć udział w warsztatach. Czego dokładnie będą mogli się tam dowiedzieć i co podyktowało akurat taki dobór tematów?
Zgadza się. Naszych stypendystów zaprosimy do udziału w warsztatach poświęconych nowoczesnym metodom nauczania realizowanych przez doświadczonych edukatorów Centralnego Domu Technologii oraz zaproszonych do współpracy z nami liderów edukacji. W czasie zajęć przybliżymy metodologię STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Arts, Maths), która jest połączeniem dziedzin takich jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. To sposób nauczania, gdzie uczeń sam szuka odpowiedzi na pytania, tworzy narzędzia potrzebne do ich uzyskania i dostrzega związki między różnymi dziedzinami wiedzy. Rola nauczyciela to bycie mentorem i wsparciem na tej drodze. Ponadto stypendyści będą mogli uczestniczyć w warsztatach z wykorzystania różnorodnych aplikacji w pracy dydaktycznej, będą to aplikacje wspierające efektywność ucznia, ułatwiające jego aktywizowanie oraz ocenę jego pracy.
Czy pandemia COVID-19 miała wpływ na formułę projektu i np. zmotywowała organizatorów, do wprowadzenia w warsztatach wątku edukacji technologicznej?
Edukacja technologiczna to podstawowy cel Centralnego Domu Technologii, który powstał w połowie 2019 roku. Dlatego te działania podjęliśmy przed epidemią. Jedyne co epidemia zmieniła w naszych planach to zintensyfikowanie i rozszerzenie oferty skierowanej do nauczycieli. Dla nich przejście do edukacji zdalnej było ogromnym wyzwaniem, a my chcieliśmy, aby dzięki nam mogli w nowej sytuacji znaleźć się jak najlepiej. Chcieliśmy im pokazać możliwości jakie daje technologia i jak może ich wspierać w codziennej pracy dydaktycznej. Obszarów do zagospodarowania było bardzo wiele, ale widzimy, że ta grupa chętnie podjęła działania i zainteresowanie warsztatami od samego początku było bardzo duże. Dostęp do naszych warsztatów jest bardzo łatwy – wszystkie zajęcia są bezpłatne, wystarczy się jedynie zarejestrować przez link dostępny na naszym profilu na Facebooku (https://www.facebook.com/CentralnyDomTechnologii/). Dodatkowo, każdy kto chce zapoznać się z dotychczasowymi materiałami, ma taką możliwość, bo nagrania ze wszystkich warsztatów są zamieszczane na kanale YouTube Centralnego Domu Technologii (https://www.youtube.com/channel/UCZYNOI6sE0b9FCZCpGzB8nQ). Wprowadzenie technologii do nauczania, jest już faktem, dlatego dobre przygotowanie kadry w tym obszarze jest kluczowe i właśnie tak traktujemy ten program stypendialny i całą działalność edukacyjną CDT.
Na koniec, chcielibyśmy zapytać, jaki jest Państwa cel w dłuższej perspektywie - jakich efektów oczekujecie, inicjując ten program? Czy planujecie już jego kontynuację lub rozwój?
W dłuższej perspektywie chcielibyśmy integrować, pokazywać dobre praktyki, inspirować, a przede wszystkim dawać przestrzeń do dyskusji nad kształceniem i edukacją. Chcielibyśmy, aby studenci stawali się elementem środowiska nauczycieli i czuli, że mają wsparcie, a ich marzenia są możliwe do zrealizowania. Rozwój jest wpisany w nasze działania. Cały czas obserwujemy nasze otoczenie i staramy się wybierać to, co jest najwartościowsze i promować trendy w edukacji technologicznej. Zapraszamy do obserwowania Centralnego Domu Technologii.
Bardzo dziękujemy za odpowiedzi.
Szczegóły dotyczące Programu Stypendialnego i Formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie:
- https://fundacjapfr.pl/pasjonaci_edukacji
KSK
fot. Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju