Zamiast się uczyć... Zobacz, czym zajmowali się studenci podczas tegorocznej sesji
2014-07-03 13:27:09Mieszkanie wysprzątane na błysk, a do tego kilka dodatkowych kilogramów. TNS na zlecenie marki Tiger sprawdził, czym zajmują się studenci, kiedy mają przysiąść do nauki.
Jak wyglądała tegoroczna sesja letnia w wydaniu polskich studentów? Jak co roku internet huczy od dowcipów i memów dotyczących żaków, którzy zrobią wszystko, byle tylko się nie uczyć. Nie są to jednak żarty bezpodstawne. W badaniu przeprowadzonym przez TNS na zlecenie marki Tiger zapytano studentów o to, co najczęściej robili, gdy chcieli odłożyć w czasie naukę. Na pierwszym miejscu znalazło się oczywiście przeglądanie stron internetowych np. wchodzenie na serwisy społecznościowe, plotkarskie itp. Do surfowania w sieci przyznaje się 79% studentów. Z kolei 59% deklaruje, że idzie coś zjeść, 57% gra w gry, rozwiązuje łamigłówki, krzyżówki. Dosyć często respondenci czepiają się „koła ratunkowego” pod postacią „telefonu do przyjaciela”, czyli dzwonią lub piszą do znajomych (50%). Całkiem popularnym zajęciem, „niezbędnym” przed zabraniem się do pracy, jest także sprzątanie (47%) lub przeglądanie ofert na portalach ogłoszeniowych, aukcyjnych lub w sklepach internetowych (45%). Ponadto jedna trzecia młodych (33%) szuka wymówki, żeby gdzieś wyjść. W takiej sytuacji okazuje się, że posiadanie psa nabiera nowego wymiaru. Jedna czwarta młodych Polaków najczęściej szuka towarzystwa, a jeśli go nie znajduje, pali papierosa. Dla 22% istotne jest natomiast uprzednie zaplanowanie czasu wolnego.
Dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Instytut Stosowanych Nauk Społecznych tłumaczy, że współcześni studenci są narażeni na wiele pokus. - Styl życia współczesnych studentów na wielu płaszczyznach bardzo odbiega od stylu studiowania, który był „uprawiany” chociażby przez ich rodziców. Pełniąc wiele funkcji społecznych, próbując pogodzić pracę ze studiami, skoordynować egzaminy na kilku kierunkach lub specjalizacjach, studenci są jednocześnie wystawiani na wiele pokus, które moglibyśmy określić „czasozjadaczami”, jak chociażby portale społecznościom – opowiada.
Raport „Młodzi o tempie życia i problemach z koncentracją” powstał na zlecenie marki Tiger w oparciu o badanie CAWI przeprowadzone wśród 500 internautów w wieku 18-35 lat. Raport został uzupełniony o analizę danych zastanych (ang. desk research, tj. dane statystyczne, raporty z badań, ekspertyzy i publikacje prasowe). Badanie zostało zrealizowane w dniach 19-22 maja 2014 roku.
MAS