Dlaczego praktyka jest taka ważna? Projekty socjalne źródłem wiedzy, inspiracji i cennego doświadczenia już w trakcie realizacji studiów
2023-06-12 10:48:07Studia, na których realizowane są projekty, w tym projekty socjalne we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, mogą być lepszym wyborem w porównaniu do kierunków, gdzie te praktyki są realizowane w mniejszym stopniu. Na wszystkich kierunkach prowadzonych przez Instytut Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie realizowany jest cały wachlarz zajęć praktycznych – nie tylko w formie realizacji praktyk obligatoryjnych, ale także w ramach praktyk przedmiotowych. Jest to związane z szeroką współpracą jednostki z partnerami zewnętrznymi oraz chęcią zapewnienia jak najlepszego przygotowania studentów do pracy w zawodzie.
Kierunki objęte szeroką gamą zajęć praktycznych
W Instytucie prowadzone są studia pierwszego stopnia (licencjackie) z zakresu pracy socjalnej na specjalnościach: asystent rodziny oraz organizator pomocy instytucjonalnej. W ofercie edukacyjnej znajdują się również studia licencjackie na kierunku Zarządzanie w służbach społecznych ze specjalnościami asystentura medyczna oraz ubezpieczenia społeczne, oraz Zarządzanie kryzysowe.
Studia II stopnia (magisterskie) są prowadzone na kierunkach Praca socjalna, Zarządzanie w służbach społecznych oraz Zarządzanie ochroną środowiska – objęte patronatem honorowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Co gwarantują praktyki na kierunkach prowadzonych przez ISSZP UP?
- Rozwój umiejętności praktycznych: Tego typu programy studiów często koncentrują się na nabywaniu i rozwijaniu umiejętności praktycznych. Praca nad rzeczywistymi projektami daje studentom możliwość zastosowania teorii na praktyce i zrozumienia, jak te koncepcje działają w prawdziwym świecie.
- Doświadczenie zawodowe: Praca nad projektami, szczególnie tymi realizowanymi dla zewnętrznych instytucji, daje studentom cenne doświadczenie zawodowe. To może być bardzo atrakcyjne dla potencjalnych pracodawców i dać przewagę w procesie szukania pracy po ukończeniu studiów.
- Networking: Współpraca z zewnętrznymi instytucjami daje studentom możliwość nawiązania kontaktów w swojej dziedzinie. Te relacje mogą być niezmiernie wartościowe, zwłaszcza podczas poszukiwania pracy lub dalszego rozwoju zawodowego.
- Zrozumienie rynku pracy: Praca nad rzeczywistymi projektami daje studentom wgląd w to, czego można się spodziewać po rynku pracy w ich dziedzinie. Mogą zrozumieć, jakie są aktualne wyzwania i wymagania w ich branży.
- Wpływ społeczny: Praca nad projektami socjalnymi może być bardzo satysfakcjonująca. Daje studentom możliwość wpływania na świat wokół nich i przyczyniania się do pozytywnych zmian społecznych.
Zrozumienie i rozwijanie zespołowych umiejętności pracy: Współpraca nad projektami nauczy studentów, jak efektywnie pracować w zespołach, zarządzać konfliktami i efektywnie komunikować się. Są to kluczowe umiejętności, które są wysoko cenione w wielu różnych zawodach.
Przykłady zrealizowanych projektów socjalnych
W Instytucie Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego UP w Krakowie w tym roku akademickim zrealizowano kilkadziesiąt różnych aktywności we współpracy z otoczeniem. Wśród nich należy wymienić projekty socjalne, przygotowane w grupach studenckich. Przykładami projektów zrealizowanych od momentu planowania i tworzenia konspektu, poprzez pracę z uczestnikami i podsumowanie są m.in. „Integracja-nasz wspólny cel, nasze wyzwanie”, „Raz, dwa, trzy... Integracyjny mecz zagrasz TY!”, „Od pierogów do dialogów”, „Dwie godzinki dla familki”.
Co łączy wspomniane projekty? Moc informacji i doświadczenia, które będą rozwijane na zawodowych ścieżkach naszych absolwentów.
Na czym polegały projekty socjalne realizowane przez studentów i studentki Instytutu Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie ?
- Projekt „Dwie godzinki dla familki” został zrealizowany w Klubie Rodziców „Familka” w Krakowie. Wydarzenie zostało zorganizowane przez grupę czterech studentek – Karolinę Bołoz, Kingę Chochołek, Aleksandrę Faron, Dominikę Michalik - pod opieką dr Anny Mirczak. Łącznie w projekcie wzięło udział 19 osób, a całe spotkanie trwało 2,5 godziny. Projekt został zorganizowany w celu wzmocnienia więzi między dzieckiem a rodzicem. W dodatku projekt ukazał nowe formy wspólnego spędzania aktywnego czasu. Poprzez realizację wydarzenia studentki miały okazję zyskać doświadczenie w przeprowadzaniu zajęć z rodzinami oraz udoskonalić umiejętność komunikacji z uczestnikami. Projekt zakończył się sukcesem i przyniósł zamierzone efekty.
- Projekt socjalny "Od pierogów do dialogów" został opracowany przez studentki II roku kierunku praca socjalna: Agatę Złydaszyk, Julię Chmielewską, Angelikę Foszmańczyk, Aleksandrę Figiel i Katarzynę Suchanek. Skierowany został do grupy osób w wieku 60+ uczęszczających do Klubu Seniora "Olimp". Głównym założeniem projektu była integracja międzypokoleniowa, która została w pełni osiągnięta poprzez wspólne lepienie pierogów, aktywizację, rozmowy i wymianę spostrzeżeń pomiędzy studentkami a seniorami. Przedsięwzięcie cieszyło się dużym zainteresowaniem, gdyż przybyło około 30 uczestników, którzy chętni do działania podjęli się wspólnego lepienia pierogów.
- Projekt socjalny pod nazwą “Raz, dwa, trzy... Integracyjny mecz zagrasz TY!” odbył się w maju, a adresatami były dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych. Tego dnia dzieci miały okazję zagrać integracyjny mecz o puchar, wziąć udział w pokazie egzotycznych samochodów z projektu „Turbopomoc” oraz w konkursie talentów za które były przewidziane nagrody w postaci bonów na napoje bubble tea i bilety do Multikina. Wydarzenie zakończyło się poczęstunkiem. Projekt socjalny miał na celu zintegrowanie i wzmocnienie poczucia własnej wartości oraz zwiększenie ogólnego dobrego samopoczucia. Zrealizowane cele zostały spełnione i wywołały uśmiech na twarzach podopiecznych.
- Projekt socjalny „Integracja-nasz wspólny cel, nasze wyzwanie” stworzony został przez Paulinę Gomulec, Konrada Kopacza, Kingę Bizoń, Gabriele Hajduk oraz Dominika Kapałę. Cały projekt realizowany był od stycznia do maja w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3 w Krakowie. Celem tego projektu była integracja młodzieży z niepełnosprawnością i młodzieży pełnosprawnej. Dzięki przeprowadzonym działaniom uczestnicy mieli okazję poznać wielu wspaniałych ludzi oraz spędzić czas aktywnie. Były realizowane takie spotkania jak: dekorowanie babeczek, spotkanie ze strażnikiem miejskim, profesjonalna sesja fotograficzna, spotkanie z dietetykiem oraz grill pożegnalny z zabawami ma świeżym powietrzu.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą dla Kandydatów na stronie Instytutu Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie: https://isszp.up.krakow.pl/kandydat/
ip - Renata Gasek
fot. materiały uczelni