Jak przechowywać paliwo przyszłości?
2008-07-09 14:14:20Problem wyczerpywania się naturalnych zasobów paliw kopalnych, a także zanieczyszczenie środowiska wynikające z przedostawania się do atmosfery szkodliwych gazów spalinowych, implikują konieczność poszukiwania alternatywnych paliw przyszłości. Zakłada się, że jednym z nośników energii powszechnie stosowanych do zasilania ogniw paliwowych w samochodach będzie wodór - niezwykle przyjazny środowisku jako paliwo, podczas spalania którego praktycznie jedynym produktem opadowym jest woda.
Ponieważ wodór, w odróżnieniu od innych gazów, może być sprężany do bardzo wysokich ciśnień (nawet 700 barów), istotną kwestią staje się opracowanie metod jego bezpiecznego i efektywnego gromadzenia. Zbiornik paliwowy wypełniony ciśnieniem tak dużego rzędu porównać bowiem można do bomby, którą wozi się w samochodzie. W ramach unijnego projektu „StorHy" zespół naukowców z Politechniki Wrocławskiej pracuje nad opanowaniem takich metod. Co więcej, wraz z Daimler-Chrysler i Dynetek podjęto prace na rzecz wytworzenia tzw. inteligentnej butli - „uzbrojonej" w system diagnostyki, zapewniający bezpieczną eksploatację przez cały okres użytkowania. Przy opracowywaniu takiej butli naukowcy musieli wziąć pod uwagę również aspekt wygody, tak, aby jej zainstalowanie w samochodzie osobowym nie wymagało ograniczenia przestrzeni bagażowej. Przy jednym tankowaniu samochód powinien jednocześnie przejechać od 500 do 600 km.
Próby w ramach badań odbywają się w specjalnie uruchomionym do tego celu laboratorium w Instytucie Materiałoznawstwa i Mechaniki Technicznej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej. Warto przy tym dodać, że zbiornik, nad którym pracują naukowcy, całkowicie spełnia wymogi aktualności naukowej i nowoczesności inżynierskiej. Być może dlatego właśnie wynikami badań zainteresowane są wiodące koncerny samochodowe, które chciałyby wejść na rynek z nowymi, bezpiecznymi i efektywnymi produktami, tj. Daimler-Chrysler, BMW, Volvo oraz Ford.