Praktyczne zastosowanie platformy e-learningowej MOODLE w "Medyku" w Gdańsku
2020-07-21 11:17:53Osoby zainteresowane krótką historią zdalnego nauczania, jego zaletami i ograniczeniami odsyłam do poprzedniego artykułu pt. "Zdalne nauczanie - czy może zastąpić tradycyjną szkołę?". Jego konkluzją było stwierdzenie, że zadaniem e-learningu nie jest zastąpić tradycyjną szkołę ale wesprzeć ją w dziedzinie atrakcyjności i dostępności przekazu.
Wykorzystanie MOODLE przez WZSP nr 2 w Gdańsku
Wojewódzki Zespół Szkół Policealnych nr 2 w Gdańsku rozpoczął wdrażanie platformy e-learningowej MOODLE już od 2018 r. Od tego czasu kolejne grupy nauczycielu uczestniczyły w szkoleniach teoretycznych i warsztatach praktycznych dotyczących zastosowania tej formy nauczania. Równie ważne dla skutecznego wdrożenia MOODLE było zachęcenie Słuchaczy do częstego odwiedzania portalu i korzystania z jego zasobów.
Z dość oczywistych powodów pierwszymi regularnie prowadzonymi zajęciami e-learningowymi w naszej szkole były Technologie informatyczne. W ramach tych zajęć wszystkie grupy uczniów na początku semestru przechodzą przeszkolenie w zakresie obsługi platformy (zakładanie konta, zapisywanie na kursy do poszczególnych nauczycieli) oraz posługiwania się różnymi aktywnościami i zasobami. Właśnie różnorodność form, które oferuje MOODLE jest źródłem jego popularności na całym świecie. Każdy nauczyciel może znaleźć najbardziej odpowiednią dla swojego przedmiotu oraz omawianego tematu.
Jak wyglądają zajęcia w MOODLE?
W celu zaprezentowania nowego tematu prowadzący może wybrać klasyczne zasoby: Plik (najczęściej .pdf) zawierający materiał teoretyczny, Grafikę zawierającą np. materiały dodatkowe, Link do ciekawego artykułu na stronie www lub odnośnik do filmu, który lepiej pozwoli zrozumieć omawiany temat. Formy te są wprawdzie możliwe do zrealizowania np. poprzez wysłanie e-maila do Słuchaczy, jednak na platformie MOODLE mogą być od razu uzupełnione o inne, interaktywne aktywności.
Praktyka zdalnego nauczania w "Medyku" pokazała, że jedną z najpopularniejszych funkcji jest Forum (dyskusyjne), gdzie wszyscy uczestnicy kursu mogą umieszczać swoje opinie, odpowiedzi albo wymieniać się plikami. Zainteresowaniem cieszą się również: Głosowanie, gdzie członkowie grupy mogą odpowiadać na zadane przez nauczyciela pytania oraz Opinia zwrotna, która jest u nas wykorzystywana do anonimowego zbierania opinii Słuchaczy na temat szkoły oraz oceny pracy poszczególnych nauczycieli.
Bardzo ważną aktywnością chwaloną powszechnie zarówno przez nauczycieli jak i uczniów jest Zadanie. Dla nauczyciela narzędzie to pozwala w prosty sposób przekazać Słuchaczom polecenie do wykonania, określić miejsce i czas w jakim ma być zrobione, a następnie, praktycznie jednym kliknięciem sprawdzić czy zostało oddane a nawet ocenić i przesłać tę ocenę do Słuchacza. Wszystko w jednym miejscu, bez marnowania papieru, z dowolnego komputera podłączonego do Internetu. Dla Słuchaczy istotne jest, że w Zadaniu dostają konkretne polecenie oraz z góry wyznaczoną datę jego wykonania. O zbliżającym się terminie oddania prac mogą przekonać się zaglądając do swojego Kalendarza na MOODLE, a zapominalscy dostaną dodatkowo przypomnienie e-mailem. Aktywność Zadanie jest też wykorzystywana przez nauczycieli "Medyka" jako pierwszy element tzw. lekcji odwróconej. (Sposobowi przeprowadzenia lekcji odwróconej (ang. flipped learning) na platformie MOODLE zostanie poświęcony osobny artykuł).
Narzędzie Zadanie znalazło tak wiele zastosowań (np. w raportowaniu pracy nauczycieli), że nieoczekiwanie wyprzedziło (pod względem częstości użycia) aktywność Test (Quiz), która w większości platform MOODLE cieszy się największą popularnością. Już sama nazwa tego narzędzia wskazuje, że służy ono do sprawdzania stopnia opanowania wiedzy przez uczniów i automatycznego oceniania. Możliwości platformy MOODLE są tu naprawdę imponujące: testy jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, typu Prawda / Fałsz, podejścia wielokrotne w celu utrwalania materiału, pytania i odpowiedzi wymieszane dla każdego Słuchacza i dla każdego podejścia do testu i wiele innych opcji. Jednak nie od dziś wiadomo, że system "testowy" nie pozwala w pełni ocenić ucznia, zwłaszcza w przypadku umiejętności praktycznych. Dlatego nasi nauczyciele dostosowując swoje metody nauczania oraz oceniania, wykorzystują to narzędzie nie jako podstawowe lecz jako jedną z wielu form sprawdzania wiedzy Słuchaczy.
Zdalne nauczanie w "Medyku" poprzez MOODLE
Doświadczenia zebrane przy wdrażaniu platformy MOODLE od 2018 r. pozwoliły "Medykowi" stosunkowo płynnie wdrożyć całkowicie zdalne nauczanie dla wszystkich przedmiotów w okresie zamknięcia szkoły spowodowanego epidemią koronawirusa. Wiele funkcjonalności zdalnego nauczania bardzo spodobało się zarówno Słuchaczom jak i nauczycielom. Obie grupy chwalą przede wszystkim mobilność takiego rozwiązania, które dostępne jest z różnych urządzeń (PC, notebook, tablet, smartfon) i w każdym miejscu (z dostępem do Internetu).
Słuchacze doceniają oszczędność czasu na dojazdy do szkoły i możliwość wykonywania zadań w dogodnym dla siebie czasie i tempie. To pozwala im łatwiej pogodzić naukę w szkole z pracą zawodową lub obowiązkami rodzinnymi. W ten sposób mogą łatwiej zdobyć nowy, atrakcyjny zawód lub podnieść swoje kwalifikacje. A przez to uzyskać szansę na ciekawą i dobrze płatną pracę. Dlatego WZSP nr 2 Gdańsku planuje zachować jak najwięcej możliwości zdalnego nauczania również poza okresem pandemii.
Artykuł przygotował mgr inż. Sławomir Arasimowicz, informatyk, Administrator platformy e-learningowej MOODLE Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 w Gdańsku Al. Hallera 17 czyli w tzw. MEDYKU, gdzie odbywa się kształcenie na kierunkach: technik farmaceutyczny, opiekun medyczny, technik masażysta, higienistka stomatologiczna, opiekunka dziecięca, technik usług kosmetycznych.
ip/KSK