Zastosowanie VR w Edukacji studentów kierunków medycznych Warszawskiej Akademii Medycznej
2023-08-28 09:19:14Wirtualna rzeczywistość (VR) zyskuje coraz większą popularność w różnych dziedzinach życia, w tym w edukacji medycznej. Warszawska Akademia Medyczna jest jednym z pionierów w tej dziedzinie w Polsce. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii VR, studenci kierunków medycznych mają możliwość głębokiego zrozumienia anatomii i funkcji ludzkiego ciała.
Co to jest wirtualna rzeczywistość (VR) i jak wpływa na edukację
Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia symulacji komputerowej, która umożliwia immersyjne doświadczenie w trójwymiarowym środowisku. Dzięki specjalnym okularom i zestawom słuchawkowym, użytkownik może zanurzyć się w wirtualnym świecie, który na różne sposoby interaktywuje z rzeczywistością. W kontekście edukacyjnym, VR oferuje szereg zalet, które znacząco wpływają na efektywność procesu nauki. Po pierwsze, umożliwia praktyczne zastosowanie teoretycznej wiedzy w kontrolowanych, ale realistycznych warunkach, co zwiększa zrozumienie i zapamiętywanie materiału. Po drugie, technologia ta umożliwia personalizację edukacji, dostosowując tempo i poziom trudności do indywidualnych potrzeb ucznia. Po trzecie, VR może znacząco zwiększyć zaangażowanie i motywację do nauki, oferując interaktywne i angażujące doświadczenia, które tradycyjne metody nauczania często nie są w stanie zapewnić. W rezultacie, wirtualna rzeczywistość staje się coraz bardziej cenionym narzędziem w nowoczesnej edukacji, oferując efektywne i innowacyjne metody nauczania.
Wykorzystanie VR przez Nauczycieli i Studentów w Warszawskiej Akademii Medycznej
W Warszawskiej Akademii Medycznej, nauczyciele i studenci wykorzystują technologię wirtualnej rzeczywistości (VR) na różnych etapach edukacji medycznej. Dzięki specjalnym okularom VR i dedykowanemu oprogramowaniu, studenci mają możliwość zanurzenia się w trójwymiarowym świecie ludzkiej anatomii. Mogą oni nie tylko oglądać, ale również "wejść" do wnętrza ludzkich organów, co daje im głębokie i praktyczne zrozumienie struktur anatomicznych. Nauczyciele, z kolei, mają możliwość tworzenia spersonalizowanych scenariuszy i symulacji, które mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb i umiejętności każdego studenta. To nie tylko ułatwia proces nauczania, ale również przygotowuje studentów do rzeczywistych wyzwań klinicznych, z którymi będą się musieli zmierzyć jako przyszli lekarze i specjaliści.
Według Rektora WAM Dr Piotra Kusznieruka - “Ta innowacyjna metoda nauczania stanowi znaczącą przewagę edukacyjną dla studentów i absolwentów naszej uczelni. Umożliwia ona nie tylko głębsze zrozumienie materiału, ale również praktyczne doświadczenie, które jest nieocenione w rzeczywistym środowisku klinicznym. Absolwenci z doświadczeniem w korzystaniu z VR są lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy, co zwiększa ich atrakcyjność dla przyszłych pracodawców w dziedzinie medycyny.”
Zastosowanie w nauce anatomii
Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości (VR) w nauce anatomii otwiera nowe perspektywy edukacyjne dla studentów i profesjonalistów medycznych. VR umożliwia studentom medycyny, fizjoterapii i pielęgniarstwa poznanie trójwymiarowej anatomii człowieka. Dzięki VR możliwe jest przeniesienie się w głąb ludzkiego ciała, umożliwiając interaktywną eksplorację struktur anatomicznych w trójwymiarowym środowisku. Studenci mają szansę na realistyczne i angażujące doświadczenia, podczas których mogą dokładnie przyjrzeć się organom, układom i tkankom, rozumiejąc ich rozmieszczenie oraz wzajemne relacje.
Planowanie operacji
Technologia VR w połączeniu z dedykowanymi wirtualnymi narzędziami umożliwia również planowanie operacji u konkretnego pacjenta. Dzięki zaawansowanym technologiom wizualizacji trójwymiarowej pacjenci i zespoły medyczne mogą korzystać z dokładnych modeli anatomicznych wirtualnie odtworzonych na podstawie danych obrazowych, takich jak tomografia komputerowa czy rezonans magnetyczny. Chirurdzy mogą w ten sposób dosłownie wejść do ciała pacjenta, przed operacją analizując struktury anatomiczne, ich rozmieszczenie oraz ewentualne nieregularności. To umożliwia precyzyjne zaplanowanie trasy dostępu, identyfikację potencjalnych ryzyk oraz lepsze zrozumienie indywidualnej anatomii pacjenta. Ponadto, symulacje VR pozwalają na praktyczne treningi przed operacją, dając chirurgom możliwość doskonalenia swoich umiejętności w wirtualnym środowisku, co przekłada się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i skuteczności zabiegów chirurgicznych. W efekcie zastosowanie VR w planowaniu operacji przyczynia się do minimalizacji ryzyka powikłań oraz skraca czas trwania samej operacji, co stanowi ogromny krok naprzód w dziedzinie medycyny interwencyjnej.
Wpływ na diagnostykę i leczenie
Dr Łukasz Wysieński, otolaryngolog chirurg głowy i szyi, wykładowca akademicki, podkreśla, że technologia VR całkowicie zmieniła jego podejście do chirurgii głowy i szyi. Dzięki VR, lekarze mogą lepiej zrozumieć indywidualną anatomie pacjenta, co jest nieocenione zarówno na etapie diagnostyki, jak i planowanego leczenia operacyjnego.
Nowe możliwości i perspektywy
Wirtualne symulacje kliniczne
Jednym z potencjalnych rozszerzeń zastosowania VR w edukacji medycznej są wirtualne symulacje kliniczne. Dzięki nim studenci mogą praktykować różne scenariusze medyczne w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku, co może znacząco wpłynąć na jakość ich kształcenia.
Interdyscyplinarność
VR może również służyć jako narzędzie do nauki interdyscyplinarnej, łącząc wiedzę z różnych dziedzin medycyny. Na przykład, studenci medycyny mogą współpracować z przyszłymi farmaceutami czy inżynierami biomedycznymi w wirtualnym środowisku, co może prowadzić do innowacyjnych rozwiązań w praktyce medycznej.
Personalizacja Edukacji
Dzięki możliwościom, jakie oferuje VR, edukacja medyczna może stać się bardziej spersonalizowana. Nauczyciele mogą dostosować scenariusze i symulacje do indywidualnych potrzeb i umiejętności każdego studenta, co może znacząco przyspieszyć proces nauki.
Krok w przyszłość
Zastosowanie VR w edukacji medycznej to krok w kierunku nowoczesnego kształcenia. Nie tylko ułatwia to naukę i praktykę medyczną w bezpiecznych warunkach, ale również otwiera nowe możliwości w diagnostyce i leczeniu. Jest to krok naprzód w kierunku lepszego przygotowania studentów do wyzwań, które będą musieli stawić czoła w swojej przyszłej karierze zawodowej.
Artykuł Partnera
fot. elements.envato.com