Architektoniczne Punkty Odniesienia
2008-05-27 14:30:1215 maja na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej odbyła się szósta z siedmiu debat towarzyszących wystawie "Architektoniczne Punkty Odniesienia - Honorowa nagroda SARP 1966-2006". Gospodarzem spotkań, które odbywają się w siedmiu największych polskich miastach, jest Cityboard Media.
W łódzkiej debacie udział wzięli m.in.: Jacek Ferdzyn, prezes SARP w Łodzi, Włodzimierz Adamiak, członek Zarządu Fundacji ul. Piotrkowskiej oraz Michał Stan, Prezes Zarządu Cityboard Media. Podczas spotkania rozważano rolę reklamy jako elementu miejskiego pejzażu w Łodzi.
Cykl debat pod hasłem „Reklama jako element miejskiego pejzażu" jest pierwszą tego typu inicjatywą, do której zostały zaproszone wszystkie zainteresowane strony problemem strony: architekci, władze lokalne, przedstawiciele branży reklamy zewnętrznej oraz mediów, a także mieszkańcy miasta. Ich celem jest lepsze zrozumienie specyfiki architektury, reklamy i informacji miejskiej oraz wypracowanie sposobu ich współistnienia w pejzażu miasta.
Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się, że reklama zewnętrzna jest bardzo ważnym elementem współczesnego miasta. Rozważano wybrane przykłady realizacji reklam w przestrzeni miejskiej oraz zastanawiano się nad regulacjami prawnymi dotyczącymi reklamy zewnętrznej. Włodzimierz Adamiak, członek Zarządu Fundacji ul. Piotrkowskiej podzielił się z zebranymi gośćmi swoimi refleksjami na temat aspektów historycznych i geograficznych reklamy zewnętrznej w Łodzi. Michał Stan, Prezes Zarządu Cityboard Media poruszył problem wiat przystankowych jako przestrzeni reklamowej. Wyjaśnił mechanizm powstawania wiat: od przeprowadzonego przez miasto przetargu na architekturę przystanku lub kompleksowo na meble miejskie, przez przetarg na firmę, która będzie operatorem danej wiaty, po pozwolenie na jej postawienie. Zbigniew Bińczyk, arch. inż. z pracowni architektonicznej FRONTON mówił o innych elementach informacji miejskiej, które są w Polsce niedopracowane, jak tablice z numerami na policję niewidoczne na ulicach lub nieistniejących lub niewidocznych numerach budynków. Michał Stan zauważył, że Łodzianie są bardzo świadomi i wyedukowani w kwestii reklamy zewnętrznej, dlatego mają duże szanse, aby wprowadzić pozytywne zmiany w estetyce miasta.
Kolejna, ostatnia debata z cyklu odbędzie się 5 czerwca w Poznaniu.
jj