Jak wprowadzić pracę dyplomową do systemu APD? - praktyczne porady
2023-06-15 10:25:43Jednym z ostatecznych etapów przygotowania się do obrony dyplomowej, jest wgranie swojej pracy do Archiwum Prac Dyplomowych (APD). Jest to istotny krok, który doprowadzi nas do zakończenia i udokumentowania naszych osiągnięć naukowych. Jak dokładnie wygląda cały ten proces?
Zobacz też: Jak przygotować się do obrony pracy magisterskiej?
Wgrywanie pracy dyplomowej do systemu APD
1. Pierwszym etapem jest przygotowanie pracy dyplomowej, zanim wgramy ją do APD. Musimy ją ukończyć zgodnie z wymogami określonymi przez uczelnie. Oznacza to, że powinniśmy zwrócić uwagę na wygląd strony tytułowej, numerację stron, odpowiednie przypisy, a także formatowanie samego tekstu.
2. Kolejnym krokiem jest dostarczenie niezbędnych informacji, które będą konieczne, abyśmy mogli wprowadzić pracę licencjacką lub magisterska do APD. W zależności od wymagań uczelni mogą się one od siebie różnić, najczęściej student jest proszony o podanie:
- tytułu pracy,
- swoje imię i nazwisko,
- numer indeksu.
W innych przypadkach może być to również skład komisji egzaminacyjnej, czy też termin i czas obrony. Potrzebne informacje są często udostępniane bezpośrednio poprzez dziekanat.
3. Aby wprowadzić pracę do APD, musimy zalogować się również do systemu. Dopiero dzięki temu, będziemy mogli wejść do odpowiednich sekcji, w których można będzie wprowadzić niezbędne informacje na temat pracy. Jeśli wcześniej nie logowaliśmy się na tej stronie, niezbędne będzie utworzenie konta.
4. Wgranie pracy do systemu APD będzie możliwe tylko w momencie, w którym poprawnie wypełnimy najważniejsze dane na temat naszej pracy. Dotyczą one: języka pracy, jej tytułu, streszczenie pracy ( w języku polskim i angielskim, a także słowa kluczowe.
5. Po wprowadzeniu pracy do systemu zostanie ona sprawdzona pod kątem plagiatu. Wyniki te będą dostępne nie tylko dla studenta, ale również promotora, w miejscach, w których zostanie on wykryty, profesor może poprosić studenta o naniesienie poprawek tekstu.
6. Kolejnym krokiem, jaki wykona student podczas wprowadzenia swojej pracy do APD, to zatwierdzenie oświadczenia o prawach autorskich. Potwierdza ono, że magisterka, bądź licencjat zostały samodzielnie przygotowane przez przyszłego absolwenta uniwersytetu i nie narusza praw autorskich innych osób.
7. Następnie student musi wprowadzić swoją pracę w wersji elektronicznej do APD. Dostarcza on ją w formacie PDF, w postaci jednego pliku. Zanim jednak ją potwierdzimy, konieczne jest sprawdzenie, czy jest ona odpowiednio sformatowana do odczytu.
8. Po wprowadzeniu swojej pracy w wersji elektronicznej student wybiera, czy chce, aby jego magisterka, bądź też licencjat był dostępny w czytelni. Może to zależeć od polityki uczelni lub też indywidualnych preferencji autora.
9. Ostatnim etapem wprowadzania pracy do APD jest wypełnienie i zatwierdzenie oceny pracy dyplomowej. Jest ona przyznawana przez promotora i recenzenta. Dodatkowo powinien zostać do tego dodany protokół opisujący przebieg egzaminu dyplomowego i jego wyników.
BS
fot. Pexels
Źródło:uni.wroc.pl