Zakończył się Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa
2010-06-29 13:07:45Stosunek przerywany pozwala uniknąć ciąży, a antykoncepcja awaryjna to pigułka wczesnoporonna. Takie mity pojawiały się najczęściej wśród nieprawidłowych odpowiedzi w ankietach edukacyjnych sprawdzających wiedzę nt. antykoncepcji podczas Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”. Akcje edukacyjne cieszyły się dużym zainteresowaniem, a ok. 92% uczestników przyznało, że takie akcje są potrzebne.
Aby przed wakacjami przypomnieć o istotnych sprawach, które mają wpływ na ukształtowanie się szczęśliwej i świadomej rodziny, inicjatorzy Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” zorganizowali już po raz trzeci akcje świadomościowe w 5 miastach Polski. Podczas Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, który w swoim kalendarzu uwzględniał: Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, odbyły się pikniki edukacyjne w Zielonej Górze, Krakowie, Katowicach, Kielcach i Rzeszowie. Kilka tysięcy osób, które odwiedziło nasze namioty mogło znaleźć w kampanii coś dla siebie. Dla dzieci przygotowano kąciki zabaw pod opieką animatorów. Do dyspozycji nastolatków i dorosłych w 5 miastach Polski było: 6 ginekologów, 5 edukatorów seksualnych z Towarzystwa Rozwoju Rodziny oraz 6 położnych ze szkół rodzenia. W wypełnianiu ankiet pomagało 24 specjalnie przeszkolonych studentów, m.in. z Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny – IFMSA – Poland, oddział Kraków.
Możliwość konsultacji z ekspertem podczas akcji była ważna – zauważa Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii – Młodzież poszukuje rzetelnej wiedzy z zakresu życia intymnego ponieważ szkoły często w ogóle nie prowadzą zajęć wychowania seksualnego, a rodzice nie rozmawiają z dziećmi otwarcie na tematy związane z seksem. W naszej kampanii staraliśmy się sprostać tej potrzebie: każdy mógł skorzystać z konsultacji z ekspertami w dziedzinie edukacji seksualnej.
- Wczesne rodzicielstwo jest skutkiem słabej edukacji seksualnej w szkołach, ale także braku rozmów w domu z rodzicami na tematy związane z dojrzewaniem, inicjacją seksualną, ale przede wszystkim rozmów o odpowiedzialności czy szacunku, jakie się wiążą z rozpoczęciem życia seksualnego – mówi Joanna Teler, lekarz ginekolog ze Szpitala Wojewódzkiego w Zielonej Górze.
Oprócz konsultacji, duże zainteresowanie wzbudzała również broszura edukacyjna „Poradnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę”. Każdy mógł zabrać ją ze sobą lub zapoznać się z nią na miejscu, wykorzystując w rozwiązywaniu ankiet edukacyjnych. Za dobrą wiedzę nt. antykoncepcji były przyznawane nagrody. Rozdano 750 pendrive’ów, 1250 etui na komórkę, 400 piłeczek antystresowych. W 5 miastach w quizach edukacyjnych wzięło udział ponad 1500 osób.
- Cieszy nas fakt, że tak dużo osób potwierdziło słuszność naszej inicjatywy. Zdajemy sobie sprawę, że to jedynie kropla w morzu potrzeb, ale w każdym mieście przekonywaliśmy się, że warto podejmować działania edukacyjne” – mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.
- Największe problemy stwarzały pytania dotyczące antykoncepcji awaryjnej oraz stosunku przerywanego. Większość dziewczyn nie wiedziała też dla kogo przede wszystkim przeznaczone są mini tabletki oraz nie rozróżniała metod antykoncepcyjnych chemicznych od hormonalnych – mówi Katarzyna Gola z IFMSA –Poland, Odział Kraków.
Specjaliści z dziedziny świadomego planowania rodziny biorący udział w kampanii jednogłośnie stwierdzili, że należy edukować nastolatków w sprawach seksu, ponieważ jest to okres, kiedy dopiero kształtują swoją świadomość w tej kwestii.
- Potrzeba edukacji nt. odpowiedzialnych zachowań seksualnych jest wielka, jeśli w XXI wieku większość młodych osób uważa, iż stosunek przerywany pozwala uniknąć ciąży. Mylenie antykoncepcji awaryjnej z tabletką wczesnoporonną, a nawet utożsamianie jej z aborcją, też nie sprzyja właściwemu podejmowaniu decyzji młodym w tym trudnym momencie wpadki. Świadczy to o konieczności wprowadzenia rzetelnej edukacji seksualnej do szkół. Także nasze happeningi świadomościowe mają służyć temu, aby nie było mowy o żadnym przypadku czy pomyłce podczas inicjacji seksualnej. Mam nadzieję, że młodzież, która przyszła na nasze akcje edukacyjne i wzięła ze sobą „Przewodnik po antykoncepcji” przekaże zdobytą wiedzę swoim kolegom i koleżankom – mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, prezes Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Wysoka frekwencja odwiedzających namiot „Kiedy 1+1=3” pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszyła się kampania promująca wiedzę nt. antykoncepcji i świadomego planowania rodziny. Natomiast pojawiające się błędne odpowiedzi w quizach edukacyjnych świadczą o wciąż istniejącej potrzebie edukacji. Dlatego też realizatorzy Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa planują kolejne akcje edukacyjne w przyszłym roku.
Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny wspierają Kampanię jako patroni honorowi. Inicjatorem kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
ip