GUESSS – badanie przedsiębiorczości studentów
2013-09-18 09:47:32Firmy Rodzinne w Polsce stanowią ponad połowę wszystkich przedsiębiorstw, a także wytwarzają około 10,4% ogółu PKB oraz zatrudniają co piątego pracownika z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, dlatego też są bardzo istotne dla polskiej gospodarki. Niemalże wszystkie te firmy powstały dopiero po 1989 roku, kiedy zmiany ustrojowe pozwoliły na prowadzenie takiej działalności. Większość z tych przedsiębiorstw rodzinnych do tej pory znajduje się w rękach ich pierwszych właścicieli, którzy nierzadko przekroczyli już 65 rok życia. Dlatego też w Polsce nadchodzi pierwsza tak poważna fala sukcesji, która nieprzeprowadzona bez odpowiedniego przygotowania, może doprowadzić do problemów w firmach rodzinnych, a nawet do ich upadków. Pojawiają się pytania które bezpośrednio dotyczą młodych ludzi.
Czy rodzice, a zarazem właściciele Firm Rodzinnych, którzy wysłali swoje dzieci na studia będą mogli liczyć na to, że ich dzieci po zakończeniu edukacji będą wyrażać chęci na kontynuację tradycji przedsiębiorstwa rodzinnego? Jak kształtują się predyspozycje do przedsiębiorczości studentów, którzy po ukończeniu studiów zasilą rynek pracy? Ilu z nich założy swoje własne firmy, a ilu pracować będzie w korporacjach? Zarówno na te, jak i na inne pytania odpowiedź poznamy już w najbliższym czasie, gdyż po miesiącach przygotowań, po raz pierwszy do Polski zawita międzynarodowy projektu GUESSS.
GUESSS
Badanie stworzone w kraju od którego Polska powinna uczyć się tradycji przedsiębiorczości rodzinnej – Szwajcarii. Kraj ze stolicą w Bernie bowiem słynie z wielopokoleniowych Firm Rodzinnych. Dlatego też, co 2 lata na Uniwersytecie z St. Gallen – jednym ze sztandarowych ośrodków naukowych w świecie przedsiębiorczości rodzinnej, ogłaszana światu jest kolejna edycja projektu. Począwszy od jego pierwszej edycji w 2003 roku projekt GUESSS nieprzerwalnie się rozwijał, by rozrosnąć się do skali międzynarodowego projektu badawczego, który w 2011 roku odbył się w 26 krajach badając łacznie prawie 100 000 studentów. W tegorocznej edycji wśród flag państw uczestniczących pojawi się również Polska. Instytut Biznesu Rodzinnego zauważywszy ogromne korzyści wynikające z możliwości uczestnictwa w GUESSS bardzo szybko nawiązał współpracę ze Szwajcarami i już w tym roku będzie starał się poznać predyspozycje przedsiębiorczości polskich studentów.
Potencjał jaki drzemie w pytaniach dotyczących wyboru ścieżek karier przez studentów, tematyki sukcesji, czy aspektów rodzinności podczas prowadzenia własnej firmy stanowi ważny punkt wyjścia do odpowiedzi na pytania zawarte na początku artykułu. Badanie stwarza również możliwość porównania wyników polskich studentów z każdym z pozostałych 33 krajów uczestniczących w GUESSS. Dzieje się tak dlatego, gdyż większość pytań w projekcie jest identyczna zarówno dla Polaka jak i dla Szwajcara, Chińczyka czy Amerykanina. Pozwala to odnieść wyniki ankiety do skali globalnej i tym samym umiejscowić nasz kraj na odpowiedniej pozycji na mapie przedsiębiorczości rodzinnej.
Polska Edycja
Polska obok wspomnianych wcześniej 33 krajach weźmie udział w tegorocznej edycji GUESSS. Stanowi to rekordową liczbę uczestników i wróży kolejny rekordowy wynik w przebadanej próbie studentów. W naszym kraju projekt rusza z dniem 1 października i potrwa do 30 listopada. W tym okresie uczelnie partnerskie, które udało się pozyskać do badania w liczbie 35, będą zbierać wyniki ankiet od swoich studentów. Dzięki współpracy z uczelniami przebadanych w tym roku zostanie ponad 10 000 studentów. Osiągnięty wynik pozwoli uzyskać feedback, który śmiało będzie można odnieść do skali całego kraju. Pełna lista uczelni uczestnicących w badaniu znajduje się na stronie IBR (www.ibrpolska.pl)
Zakończeniem pracy przy realizacji GUESSS będzie publikacja podsumowująca predyspozycje do przedsiębiorczości wśród studentów. Pomoże nam to w poszerzeniu wiedzy z tematyki przedsiębiorczości i Firm Rodzinnych, a ekspertom IBR pozwoli na opracowanie analiz, artykułów i raportów, które mamy nadzieję, będą dla Państwa ciekawą lekturą.
Zachęcamy do udziału w badaniu studentów oraz abolwentów wszystkich 35 uczelni uczestniczących w badaniu, gdyż czekają atrakcyjne nagrody, które będą losowane wśród uczestników badania. Będą to m.in. tablety, pendrive’y i inne ciekawe gadżety.
Łukasz Tylczyński