Senat UŚ krytykuje reformę szkolnictwa wyższego
2008-06-06 14:32:5827 maja Senat Uniwersytetu Śląskiego przyjął stanowisko w sprawie planowanej reformy szkolnictwa wyższego. Krytykuje w nim pomysł likwidacji habilitacji i zbyt mały nakład na naukę w budżecie.
W oficjalnym piśmie, które przesłane zostało do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, czytamy między innymi: "Zapowiadany przez Premiera wzrost finansowania nauki i szkolnictwa wyższego o 0,158% PKB rocznie, choć istotny, jest niewystarczający do realizacji celów przedstawionych w Projekcie."
W sprawie habilitacji natomiast senat UŚ pisze: "(...) stoimy na stanowisku zachowania habilitacji jako znaczącego etapu rozwoju naukowego, dopuszczając przy tym dalsze uproszczenie procedury uzyskiwania tego stopnia naukowego. Zauważamy, że autorzy Projektu zastępują habilitację bliżej nieokreślonymi „uprawnieniami promotorskimi", które de facto byłyby quasi-habilitacją, gdyż, jak wynika z Projektu procedura uzyskiwania „uprawnienia promotorskiego" polegałaby na ocenie dorobku naukowego kandydata z wykorzystaniem recenzji zewnętrznych, co jak żywo odpowiada dzisiejszej procedurze habilitacyjnej."
W dokumencie pojawia się także kwestia dwuetatowości wykładowców akademickich. Senat zwraca uwagę, że nagłe jej zlikwidowanie spowodowałoby liczne problemy kadrowe w szkołach niepublicznych. Proponuje zatem wprowadzenie 5-letniego okresu przejściowego, podczas którego wykładowca mógłby pracować na drugim etacie, ale tylko za zgodą rektora. Wskazuje się także na konieczność podniesienie wynagrodzeń w przypadku wprowadzeniu zakazu wykładania na dwóch uczelniach.
W poniedziałek 9 czerwca o godz. 13,45 w sali 24 w gmachu Rektoratu (ul. Bankowa 12, Katowice) odbędzie się konferencja z udziałem Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Barbary Kudryckiej. Przed konferencją prasową, w tym samym budynku w Auli Kazimierza Lepszego, odbędzie się spotkanie otwarte Pani Minister Barbary Kudryckiej z rektorami uczelni publicznych i niepublicznych oraz pracownikami i studentami UŚ. Podczas tego spotkania odbędzie się dyskusja na ten sam temat - czyli założeń reformy nauki i szkolnictwa wyższego.
JG