Wsparcie studentów neuronietypowych
Szansa na aktywizację społeczną i zawodową
2021-11-17 09:37:22Czym jest "neuronietypowość"?
Osoba, u której zdiagnozowano ASD jest nazywana neuronietypową. Określenie to ma za zadanie uchronić ją przed stygmatyzującymi skojarzeniami na temat autyzmu. Mimo że społeczeństwo otwiera się na ludzi z ASD coraz bardziej, wciąż trudno o wyzbycie się negatywnych stereotypów. Neuronietypowość ma różne spektrum, lecz za każdym razem objawia się przez: trudności w zakresie relacji społecznych, porozumiewania się, rozwijania wyobraźni, utrzymywania sztywnych zachowań społecznych.
Studenci z autyzmem
Mimo tego, że spotykamy osoby ze zdiagnozowanym autyzmem na uczelni, rzadko się zdarza, żeby ukończyły studia. Może dziać się tak z kilku powodów, choć najistotniejszym z nich jest brak dedykowanego programu. Studenci nie zgłaszają się do żadnego z organów uczelni w obawie przed brakiem zrozumienia, wyśmianiem czy ostracyzmem społecznym. Nawet gdyby z naszego punktu widzenia strach był bezpodstawny, to i tak uczelnia sama nic nie może zrobić. Zgodnie z prawem nie ma uprawnień pytać studenta o jego stan psychofizyczny. Z tego powodu nie może zlokalizować osoby potrzebującej takiego wsparcia
– Uczelnie nie mogą określić skali problemu porzucania studiów przez osoby z ASD, bo nie prowadzą takich statystyk. Zaliczają zaburzenia autystyczne do innych rodzajów niepełnosprawności. Natomiast z wielu badań wynika, że osoby neuronietypowe rzadko kontaktują się z biurami dedykowanymi niepełnosprawnym, aby załatwiać swoje sprawy na wydziałach osobiście lub za pośrednictwem bliskich. W konsekwencji często rezygnują z kontynuowania nauki bądź w ogóle do niej nie przystępują – mówi Joanna Juszczyszyn-Klimek, Dyrektor Departamentu Zarządzania Projektami w DGA S.A.
Asystent studenta z ASD
Do 30 listopada br. trwa ostatni etap naboru do projektu „Asystent studenta z ASD”. Jego celem jest wsparcie szkół wyższych w stworzeniu zaplecza kompetencyjnego dostosowanego do potrzeb studentów neuronietypowych.
– Osoba pełniąca funkcję asystenta studenta z ASD jest dla niego kimś zaufanym. Ma kwalifikacje do udzielania realnego wsparcia nakierowanego na konkretną jednostkę przy zapewnieniu dyskrecji i poczucia bezpieczeństwa. Usprawnia komunikację takiego studenta z uczelnią i w konsekwencji podniesie efektywności usług edukacyjnych – wyjaśnia Joanna Juszczyszyn-Klimek.
Wsparcie dla szkół wyższych
Każda zakwalifikowana do programu uczelnia otrzymuje refundację wynagrodzenia asystenta osoby z ASD w wysokości do 2 tys. zł przez okres 15 miesięcy. Uzyskuje też diagnozę problemów, wsparcie ekspertów, dostęp do materiałów szkoleniowych i konsultacje prawne. Organizatorem przedsięwzięcia jest DGA, poznańska spółka z 30-letnim doświadczeniem na rynku usług szkoleniowo-doradczych.
Organizatorzy zapewniają:
- refundację wynagrodzenia pracownikowi pełniącemu zadania wynikające z funkcji asystenta osoby z ASD;
- sporządzenie diagnozy uczelni lub jej aktualizacja, pod kątem określenia potrzeb i działań mających na celu dostosowanie modelu placówki do sytuacji studentów z ASD;
- wsparcie szkoleniowe ze strony ekspertów i dostęp do materiałów szkoleniowych i specjalistycznych opracowań dotyczących tematyki zaburzeń autystycznych;
- konsultacje prawne dot. wprowadzania zmian w regulacjach wewnętrznych uczelni, gwarantujących zapewnienie możliwości korzystania z nowych rozwiązań w sposób trwały.
KK/ip
fot. DGA S.A