Gdzie załatwia się sprawy na studiach?
2019-09-11 11:54:12Po kilku latach spędzonych w liceum jesteśmy już przyzwyczajeni do tego, że większość spraw administracyjnych sprowadza się do przyniesienia odpowiedniego papierka wychowawcy lub innej osobie do tego wskazanej. Na studiach jednak struktura organizacyjna Uniwersytetów jest o wiele bardziej rozbudowana, przez co załatwienie czegoś, lub rozwiązanie problemu, zajmuje nieco więcej czasu… zwłaszcza, kiedy nie mamy pojęcia, gdzie zacząć.
Od czego zacząć szukanie pomocy?
Na uniwersytetach istnieje wiele stanowisk. Każdy przypisany do ich naukowiec zajmuje się konkretnymi zagadnieniami i to do niego będziemy musieli się zgłosić z niektórymi sprawami. Na stronie internetowej instytutu, na którym odbywają się nasze studia, powinna znajdować się zakładka o nazwie "Struktura organizacyjna". Znajdziemy tam stosowny spis osób ich stanowisk. Problem w tym, że zakres ich obowiązków nie zawsze jest oczywisty dla nowych studentów. Czym w końcu różni się Z-ca dyrektora ds. ogólnych i naukowych od tego ds. dydaktycznych? Czy jeśli studiujemy niestacjonarne, to wszystko musimy załatwić u Kierownika studiów zaocznych?
Zgadywanie może się okazać mało efektywne, dlatego pierwszym krokiem jaki powinniśmy podjąć by znaleźć pomoc, jest zadawanie pytań. Miejsc do których możemy pójść jest kilka. Najoczywistszą opcją wydaje się wszystkim znany dziekanat, jednak nie wszystkie sprawy można tam załatwić od ręki. Nawet jeżeli prędzej czy później będziemy musieli tam zawitać, lepiej nie traktować go jako punktu informacyjnego. Najlepiej będzie w pierwszej kolejności porozmawiać z kimś, ze starszego roku - są to osoby, które zapewne same już wielokrotnie musiały coś załatwić i mogą nam podpowiedzieć, gdzie iść i co zrobić, albo nawet rozpoznać nasz problem i udzielić szczegółowych instrukcji.
Inną opcją jest podejście do sekretariatu - osoby tam powinny dobrze wiedzieć, kto się zajmuje czym w danym instytucie i odpowiednio nas skierować. Nic złego nie powinno się też stać, jeżeli poprosimy o pomoc jakiegoś prowadzącego, z który wydaje się być otwarty na kontakt.
Jakkolwiek potoczy się nasza Musimy się też przygotować na to, że jeżeli zgłaszamy się z jakąś nietypową sprawą, to czeka nas trochę latania od osoby do osoby. Pewne sprawy studenci załatwiają dosyć regularnie, ale nie zawsze wszyscy od razu nas pokierują gdzie trzeba, ale cierpliwości - na pewno prędzej czy później trafimy go kogoś, kto już nam dokładnie powie, co należy zrobić i gdzie zanieść.
Do kogo pójść coś załatwić na Uczelni
Osobą przez które przechodzą ostatecznie największe decyzje jest Dziekan. Najprawdopodobniej jednak nie nawiążemy z nim bezpośredniego kontaktu. Najważniejsze dokumenty, podania i inne wnioski będą przez nas najczęściej składane do różnego rodzaju pośredników.
Sprawy instytutowe najpewniej będziemy załatwiać ze wspomnianymi wcześniej zs. dyrektora od różnych rzeczy, a dokumenty składać będziemy bezpośrednio u nich lub w sekretariacie. Rzeczy większego kalibru, będą wymagać zgód i konsultacji z prodziekanami. Ci również mają różne zakresy obowiązków, więc dotarcie do odpowiedniej osoby może chwilę zająć. Po otrzymaniu od nich odpowiednich zgód i podpisów, najpewniej papiery będziemy składać w dziekanacie.
Pamiętajmy też, że niektóre uczelnie w Polsce wprowadziły też coś takiego jak Biuro Obsługi Studenta, które przejęło część obowiązków dziekanatu - research w obrębie swojego wydziały i instytutu to podstawa, by rozwiązać nasz problem!
Zobacz też: dni i godziny dziekańskie oraz rektoskie>>
KSK
fot. pexels.com