Parlament Studentów chce wyższych stypendiów rektora
2015-04-01 08:44:31Propozycja zmian proporcji w Funduszu Pomocy Materialnej, reforma zasad przyznawania kredytów studenckich i przywrócenie dodatkowych 30 punktów ECTS - to niektóre z propozycji, które Parlament Studentów RP chce zawrzeć w Studenckim Projekcie Nowelizacji.
O tym, w jaki sposób warto by było zmienić przepisy, zwłaszcza zawarte w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym dyskutowano podczas XXI Krajowej Konferencji Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej w Sypniewie. Studenci wypracowali kilkanaście propozycji zmian w prawie. PSRP zapowiada, że w najbliższych tygodniach będzie te propozycje szeroko konsultował ze studentami i podmiotami uczestniczącymi w procesie tworzenia prawa w Polsce.
Wyższe stypendium rektora i dodatkowa pula punktów ECTS
Wśród tez, które przedstawiciele PSRP przesłali PAP we wtorek, znalazła się m.in. propozycja zmian w podziale środków z Funduszu Pomocy Materialnej. - Bardzo korzystnym rozwiązaniem wydaje się być zwiększenie wysokości stypendium rektora dla najlepszych studentów do poziomu, pozwalającego na zaspokojenie chociażby podstawowych potrzeb studentów - sugerują studenci.
PSRP chciałby też przywrócić możliwość korzystania przez studentów z dodatkowej puli 30 punktów ECTS. W ramach tych punktów studenci mogliby skorzystać z dowolnych kursów prowadzonych na danej uczelni. - Postulujemy o większą swobodę w budowaniu ścieżki edukacyjnej przez najbardziej ambitnych studentów - zwracają uwagę studenci.
PSRP za niekorzystne uznaje też przepisy, które sprawiają, że po ukończeniu pierwszego kierunku studiów student traci możliwość ubiegania się o stypendium rektora. Inne z postulatów dotyczą zmian w przyznawaniu kredytu studenckiego (by był on przyznawany wcześniej) czy zmian w umowach student-uczelnia (by można było na jej podstawie egzekwować obowiązki uczelni),
Czego brakuje ministerstwu?
W trakcie odbywającej się podczas konferencji w Sypniewie debaty moderowanej przez przewodniczącego PSRP, Mateusza Mrozka, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Daria Lipińska-Nałęcz z dystansem odnosiła się do studenckich propozycji. Komentując program Parlamentu Studentów RP stwierdziła: "brakuje mi w nim pewnych elementów myślenia o jakości studiowania (...) O tym, czym mają być te studia, abyście potem byli ludźmi sukcesu w życiu zawodowym. Jakie elementy powinny być zrealizowane, jakich brakuje".
Wiceminister zwracała uwagę na umasowienie studiów, które - jak przyznała - jest stosunkowo młodym procesem, zauważalnym dopiero od kilkunastu lat. Opowiadała, że dawniej studiowało 10 proc. młodych osób - a teraz - już co drugi młody. - Potrzeby tych dziesięciu procent nie są równe potrzebom tych 50 proc. w tej chwili studiujących. Musi ulec zmianie struktura kształcenia i formy komunikacji ze studentem, bo różnią się potrzeby studentów. (...) Nie wszyscy w tej chwili chcą być młodymi uczonymi. Ale dobrze by było, gdyby ci, którzy chcą być młodymi uczonymi mogli osiągnąć ten cel. Żeby nie ginęli w masie tych, którzy mają inną potrzebę i chcą stosunkowo szybko wkroczyć na rynek pracy - mówiła Lipińska-Nałęcz.
Rektorzy przychylni pomysłom
Znacznie bardziej przychylny postulatom proponowanym przez studentów był przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, prof. Wiesław Banyś.
- Mieliśmy okazję przedyskutować ważne dla studentów sprawy, które wyselekcjonowaliśmy biorąc pod uwagę doświadczenia ostatnich lat. Chcemy być inicjatorem współpracy całego środowiska. Cieszy też rozpoczęcie dialogu pomiędzy biznesem a nauką. To przecież naturalne połączenie – mówił po debacie przewodniczący PSRP Mateusz Mrozek.
Coroczna Krajowa Konferencja Parlamentu Studentów RP odbyła się w dniach 27-29 marca w Sypniewie na Wielkopolsce. Uczestniczyło w niej blisko 500 osób z ponad 100 uczelni w kraju. Wzięli oni udział w serii warsztatów i paneli dyskusyjnych, których łącznie zorganizowano ponad 30.
PAP - Nauka w Polsce
Fot. Krzysztof Zatycki